۱۳۹۹ دی ۱, دوشنبه

آلمان: ایران آخرین فرصت برای نزدیک شدن به آمریکا را از دست ندهد

 


وزیر امور خارجه آلمان از ایران خواست تا آخرین فرصت برای نزدیک شدن به ایالات متحده آمریکا را از دست ندهد.


بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، دوشنبه 21 دسامبر 2020 هایکو ماس، از ایران خواست فرصت پیش آمده توسط دولت جو بایدن در ایالات متحده برای ایجاد توافق بر سر منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را از دست ندهد.

او که در کنفرانس ویدیویی مقامات کشورهای عضو برجام، سخنرانی می‌کرد گفت: «ایران باید از انجام هر گونه اقدام که بایدن را برای تغییر تصمیم دونالد ترامپ که از برجام خارج شده بود، با دشواری مواجه می‌کند، اجتناب کند».

وزیر امور خارجه آلمان در ادامه به خبرنگاران گفت: «برای ایجاد مناسبات با آمریكا تحت نظر بایدن، دیگر نباید مانور تاكتیكی از این نوع كه به تازگی بسیار زیاد دیده‌ایم، استفاده شود».

او تاکید کرد: «ایران آخرین فرصت را نباید از دست بدهد».

گفتنی است، دولت جدید آمریکا که قرار است به زودی شروع به کار کند، به همراه کشورهای اروپایی بارها از بازگشت به برجام و حفظ این توافق سخن گفته‌اند. اروپایی‌ها در عین حال تاکید کرده‌اند که به دنبال یک توافق جدید در این رابطه هستند.

بایدن به تازگی در مصاحبه با روزنامه نیویورک‌تایمز گفت: «اگر ایران به تعهدات برجامی‌اش بازگردد، آمریکا بار دیگر به این توافق می‌پیوندد و تحریم‌های ضدایرانی را لغو می‌کند».

او همچنین رسیدن به توافق در برجام را کاری «دشوار» توصیف کرد.

از سوی دیگر، پس از خروج ترامپ از برجام و افزایش تحریم‌ها، مقامات ایران بارها از این اقدام آمریکا انتقاد کردند و آن را در ایجاد بحران اقتصادی در این کشور بسیار تاثیرگذار عنوان کردند.

علی خامنه‌ای رهبر ایران نیز به تازگی با بیان اینکه چهار سال است که در رفع تحریم تاخیر شده تاکید کرد که اگر بتوان تحریم را رفع کرد، برای رفع آن حتی یک ساعت هم نباید تاخیر شود.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر رهبر ایران، چهارشنبه 16 دسامبر 2020 او همچنین بر «خنثی‌سازی تحریم‌ها» تاکید کرد و با بیان اینکه واقعیت این است که «رفع تحریم به دست دشمن است اما خنثی‌سازی آن به دست خودمان است»، گفت: «بنابراین باید بیش از آنکه به فکر رفع تحریم باشیم بر خنثی کردن آن تمرکز کنیم».