۱۳۹۹ دی ۸, دوشنبه

یک مرکز تحقیقاتی بریتانیایی: چین برنده بحران بیماری کرونا خواهد بود

 

گزارشی منتشره توسط مرکز تحقیقات اقتصادی و بازرگانی (CEBR) در بریتانیا نشان می‌دهد چین به دلیل اثرات همه‌گیری کرونا پنج سال زودتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد از ایالات متحده سبقت می‌گیرد و مقام نخست اقتصاد جهان را در سال 2028 به خود اختصاص خواهد داد.

در این گزارش که روز شنبه 26 دسامبر در جریان اجلاس سالانه لیگ جهانی اقتصاد منتشر شده آمده است که اقتصاد چین در سال 2028 از اقتصاد آمریکا پیشی خواهد گرفت.

چین در ابتدای بحران کرونا با رشد اقتصادی منفی 6.8 درصدی مواجه شد، امری که از سال 1992 بدین سو در این کشور بی‌سابقه بود، اما به سرعت و با وضع تدابیر سختگیرانه همچون قرنطینه شهرهای میلیونی و وضع محدودیت شدید مسافرتی، ادعای کنترل بیماری را مطرح کرد.

آمارهای اداره گمرک این کشور نشان می‌دهد که چین در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته نزدیک به ده درصد رشد صادرات داشته است.

ناظران بر این باورند که رشد اقتصادی چین مدیون افزایش تقاضای جهانی برای دستگاه‌های پزشکی و صادرات ماسک بوده است. طبق آمارها میزان فروش دستگاه‌های پزشکی این کشور در ماه ژوئیه امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 45 درصد رشد داشته است.

در آغاز بحران همه گیری کرونا، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با نامیدن این ویروس به «ویروس چینی» پکن را به عمدی بودن تولید و انتشار این بیماری جهت ضربه زدن به اقتصاد رقبا در جهان متهم کرد.