۱۳۹۹ آذر ۲۰, پنجشنبه

نشست اتحادیه اروپا برای بررسی روابط خود با ترکیه؛ آتن خواستار اعمال فشار بر آنکارا شد


در حالی که جهان منتظر برگزاری اجلاس اروپا در بروکسل برای بررسی آینده روابط خود با ترکیه است، کریاکوس میتسوتاکیس نخست وزیر یونان گفته است اگر اتحادیه اروپا بر ترکیه فشار نیاورد این کشور رفتار خود در منطقه خاورمیانه و شرق دریای مدیترانه را تغییر نخواهد داد.

میتسوتاکیس تأکید کرد،آتن براین باوراست که ترکیه داوطلبانه وخود بخود رفتارش را تغییر نخواهد داد.

او تاکید کرد که این تغییر رفتار آنکارا جز با اعمال فشار از سوی اتحادیه اروپا صورت نمی‌گیرد.

نخست وزیر یونان اظهار داشت که گفت‌وگو با ترکیه پس از تغییر رفتارش امکان پذیر است.

میتسوتاکیس روز چهارشنبه 9 دسامبر در یک سخنرانی مجازی که از طریق ویدئو در جلسه رهبری حزب «ملت اروپا» در آستانه نشست اتحادیه اروپا که امروز ، پنجشنبه برگزار می‌شود، گفت: «آنکارا پیشنهاد اروپا برای تعامل مثبت را رد کرد و رویکردی منفی و یکجانبه در شرق مدیترانه را انتخاب کرد لذا این رفتارها بدون مجازات باقی نخواهد ماند».

این در حالی است که رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه بارها تاکید کرده که کشورش دارای حقوقی در دریای مدیترانه است که آنکارا به هیچ عنوان حاضر به عقب نشینی از حقوق خود نیست.

به دنبال دخالت نظامی ترکیه در لیبی و اقدامات آنکارا برای بهره برداری از منابع گاز در دریای مدیترانه که بدون موافقت یونان و قبرس صورت گرفت، روابط اتحادیه اروپا با ترکیه تیره شد. اتحادیه اروپا در نشست 13 ژوئیه که برای بررسی روابط خود با ترکیه برگزار شد، آنکارا را به اعمال تحریم تهدید کردند.

منابع دیپلماتیک در بروکسل می‌گویند، عدم تعهد ترکیه به پروتکل‌های ناتو و سختگیری رجب طیب اردوغان در تعامل با کشورهای اروپایی در مورد بسیاری از بحران‌های منطقه‌ای و جهانی باعث عمیق‌تر شدن شکاف میان آنکارا و دیگر اعضای ناتو شده است. بررسی این مسائل و نحوه برخورد اتحادیه اروپا با ترکیه، محور اساسی نشست امروز کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل خواهد بود.

اتحادیه اروپا رویکرد جدید ترکیه را نوعی باج خواهی تلقی کرده و آنکارا را به عدم پایبندی به پروتکل‌های ناتو و همچنین نقض حاکمیت برخی کشورهای عضو مانند یونان و قبرس و مداخله نظامی در چندین بحران منطقه‌ای از لیبی گرفته تا سوریا و کردستان عراق متهم می‌کنند.

به گفته این منابع، کشورهای عضو اتحادیه اروپا نمی‌خواهند با آنکارا وارد نوعی تنش یا درگیری نظامی شوند اما در عین حال مصمم هستند که به صورت جدی برای دفاع از منافع اروپا از توسعه طلبی‌های ترکیه جلوگیری کنند.

اروپایی‌ها ترکیه را به دلیل نقض حاکمیت قبرس و یونان، نقض تحریم تسلیحاتی لیبی و نیز به دلیل شعله‌ور کردن درگیری‌های نظامی در لیبی و تلاش برای تبدیل لیبی به سوریه‌ای جدید، مسئول تیرگی روابط دو جانبه این کشورها با آنکارا می‌دانند.

GMT

هشدار سازمان ملل درباره احتمال «ناسیونالیستی» کردن واکسن کرونا از سوی برخی کشورهاهشدار سازمان ملل درباره احتمال «ناسیونالیستی» کردن ...13:14GMT

گزارشگران حقوق‌بشر سازمان ملل بار دیگر خواستار آزادی فوری نسرین ستوده شدندگزارشگران حقوق‌بشر سازمان ملل بار دیگر خواستار آزادی ...10:25GMT

تبلیغات