۱۳۹۹ آذر ۲۰, پنجشنبه

ویدیو؛ دستبرد به هواپیمایی که برای محافظت از پوتین در برابر بمب اتمی طراحی شده بود


منابع خبری روسیه روزچهارشنبه 9دسامبرگزارش دادند که سارقان حرفه‎ای هواپیمایی که 18سال پیش برای محافظت ازپوتین دربرابر بمب اتمی طراحی و ساخته شده بود، را غارت کردند.

این هواپیما که Ilyushin IL-80 نام دارد 18 سال پیش برای محافظت از ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در برابر جنگ هسته‌ای ساخته شد. روس‌ها در آن زمان نام «هواپیمای رستاخیز» بر آن نهادند. آنها 4 نسخه از این نوع هواپیما تولید کردند تا در صورت بروز جنگ هسته‌ای در جنگ جهانی سوم برجسته‌ترین مقامات روسیه را به مکان‌های امن انتقال دهد. اما این هواپیمای پر هزینه و محکم نتوانست در برابر دستبرد و نفوذ سارقان در روز روشن از خود محافظت کند. هنوز حتی مشخص نیست که سارقان در چه روزی از روزهای 27 تا 30 نوامبر ماه گذشته سال جاری توانستند به داخل آن نفوذ کنند و برخی ابزار مهم و حساس آن را غارت کنند.

سارقان از طریق بازکردن قفل مخصوص در ورودی بخش حمل و نقل توانستند 39 قطعه از تجهیزات مخفی رادیویی را غارت کنند. به گزارش العربیه به نقل از « Ren Tv» که به کاخ کرملین نزدیک اسن، پلیس روسیه ارزش قطعات غارت شده هواپیما را چیزی در حدود یک میلیون روبل یا 13 هزار دلار برآورد کرده است. رسانه‌های روسیه روز گذشته و امروز به صورت گسترده‌ای این حبر را منتشر کردند.

رسانه‌های روسیه گزارش دادند که «هواپیمای قیامت» که در یک مجتمع فنی در شهر تاگانروگ « Taganrog» واقع در 1100 کیلومتری جنوب مسکو تحت تعمیر و نگهداری معمول بود، مورد دستبرد سارقان قرار گرفت و تعدادی از قطعات مهم داخل این هواپیما به سرقت رفته است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، این سرقت را «غیرعادی» توصیف کرد.

او متعهد شد که امنیت روسیه را بهبود بخشد و هرگز رویدادی مانند آنچه برای این هواپیما اتفاق افتاده، تکرار نخواهد شد.

پلیس روسیه 12 مظنون را در ارتباط با این دستبرد بازداشت کرد اما پس از بازجویی آنها را آزاد کرد.