۱۳۹۹ آذر ۲۰, پنجشنبه

هشدار سازمان ملل درباره احتمال «ناسیونالیستی» کردن واکسن کرونا از سوی برخی کشورها


سازمان ملل‌متحد ضمن هشدار در باره «ناسیونالیستی» کردن واکسن کرونا، اعلام کرد که اولویت‌های دادن واکسیناسیون بر اساس گرایشات ملی باعث می‌شود افراد فقیر در سراسر جهان از «انحصاری» کردن این واکسن ابراز نگرانی کنند.

سازمان ملل گفته است بسیاری از مردمان فقیر در کشورهای جهان چشم‌انتظار تولید این واکسن بوده‌اند اما چنانچه برخی کشورهای ثروتمند که این واکسن را تولید کرده‌اند تلاش ‌کنند اولویت‌های انسانی را بر اساس ملی‌گرایی گرایش‌های ناسیونالیستی بدهند و پس از آن به فکر کشورهای فقیر باشند، ابراز نگرانی کرده و این رویکرد را شبیه انحصاری‌کردن واکسن تشیه کرده است.

در همین حال سایت آمریکایی «اینسایدر بیزنس» در گزارشی نوشت، طبق آخرین آمار از دوزهای تولید شده از واکسن ضد کرونا از حدود 70 کشور از هر 10 نفر تنها یک نفر واكسن دریافت خواهد کرد. این گزارش نشان می‌دهد كه کشورهای ثروتمند واکسن‌ها را پیش‎تر به «انحصار» خود درآورده‌اند.

به گفته این سایت «ائتلاف واکسن ملت‌ها» که شبکه‌ای از نهادهای خیریه مانند سازمان عفو بین‌الملل و آکسفام آن را تشکیل داده‌اند، روز چهارشنبه در گزارشی نوشت از مجموع 70 کشور در جهان در سال آینده می‌توانند از هر 10 شهروند خود فقط یک نفر را واکسینه کنند.

این مطالعه همچنین نشان داد که گروهی از ثروتمندترین کشورهای جهان به اندازه کافی واکسن برای 3 بار واکسینه کردن همه شهروندان خود را دارند.

در این گزارش آمده است اگر همه واکسن‌هایی که در حال حاضر در آزمایش‌های بالینی مورد استفاده قرار می‌گیرند، تا پایان سال جاری تأیید خواهند شد. برخی کشورها مانند ایالات متحده پیش‌تر به عنوان گامی پیشگیرانه برای مبارزه با کرونا، صدها میلیون دوز واکسن را از بسیاری از تولید کنندگان رزرو کرده‌اند در عین حال هنوز هم خیلی‌ها با دیده شک و تردید به این واکسن‌ها نگاه می‌کنند.

بر اساس این مطالعه، کشورهای ثروتمند به «جمع آوری» و انبار کردن واکسن کرونا متهم‌اند. این در حالی است که برخی کشورهای فقیر سال‌ها در معرض خطر شیوع بیماری باقی خواهند ماند.

استفان كوكبرن، رئیس بخش اقتصادی و اجتماعی سازمان عفو بین‌الملل ، گفت كه انبار کردن واكسن‌ها توسط برخی کشورها به استراتژی «انحصاری» کردن این واکسن شبیه است.

او در بیانیه مطبوعاتی افزود كه «انحصار واكسن تلاش‌های جهانی برای اطمینان همه برای محافظت در برابر بیماری COVID-19 را تضعیف خواهد کرد.»

پيشتر رئیس جمهوری آلمان نيز در 25 اکتبر در مراسم گشایش اجلاس جهانی بهداشت که از طریق کنفرانس ویدئویی برگزار می‌شود و تا سه‌شنبه ادامه دارد، همه کشورهای جهان را فراخواند برای مقابله با همه‌گیری کرونا متحد عمل کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، فرانک والتر اشتاین‌مایر تاکید کرد اگر کرونا در یک کشور مهار شود اما خارج از مرزهای آن به مبتلا کردن شهروندان ادامه دهد، همچنان قربانی خواهد گرفت و به رفاه عمومی لطمه می‌زند.

او افزود این فومول‌بندی که «وقتی هر کس به فکر خودش باشد، به همه فکر خواهد شد» نه تنها غیراخلاقی بلکه احمقانه است.

 F35 به امارات را ناکام گذاشتسنای آمریکا تلاش‌‌ برای ممانعت از فروش جنگنده‌های ...04:26GMT

آمریکا: در چارچوب قانون قیصر تحریم‌هایی را علیه غیر سوری‌ها اعمال خواهیم کردآمریکا: در چارچوب قانون قیصر تحریم‌هایی را علیه غیر ...04:15GMT

هشدار سازمان ملل درباره احتمال «ناسیونالیستی» کردن واکسن کرونا از سوی برخی کشورهاهشدار سازمان ملل درباره احتمال «ناسیونالیستی» کردن ...13:30GMT

گزارشگران حقوق‌بشر سازمان ملل بار دیگر خواستار آزادی فوری نسرین ستوده شدندگزارشگران حقوق‌بشر سازمان ملل بار دیگر خواستار آزادی ...10:25GMT

تبلیغات