۱۳۹۹ آذر ۲۵, سه‌شنبه

نماینده سعودی در سازمان ملل: ریاض با اقدامات ویرانگر ایران در منطقه مقابله می‌کند

 نماینده پادشاهی عربی سعودی در سازمان ملل متحد شامگاه دوشنبه 14 دسامبر 2020 ضمن اشاره بموضع بین‌المللی حمایت ‌آمیز از سعودی در برابر حملات شبه‌نظامیان حوثی تاکید کرد که حمله تروریستی حوثیها بر عزم ریاض برای مقابله با تروریسم افزوده است.

عبدالله بن یحیی المعلمی نماینده پادشاهی عربی سعودی در سازمان ملل متحد دوشنبه در اظهاراتی به شبکه «العربیه» بر موضع بین‌المللی حمایت‌آمیز از پادشاهی عربی سعودی در برابر حملات شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران، تاکید کرد.

نماینده ریاض در سازمان ملل همچنین تاکید کرد که « پادشاهی عربی سعودی به مقابله با رفتار ویرانگر ایران در منطقه ادامه می‌دهد».

المعلمی همچنین تسریع در اجرایی شدن توافق ریاض را متحد کننده طرف‌های یمنی طرفدار دولت قانونی برای مقابله با شبه‌نظامیان حوثی عنوان کرد.

سفیر سعودی در سازمان ملل پیش از این اعلامیه واشنگتن برای «گروه تروریستی» قلمداد کردن شبه‌نظامیان حوثی را پیامی مثبت عنوان کرد.

المعلمی شامگاه پنج‌شنبه در گفتگو با شبکه «العربیه» گفت که حملات حوثی‌ها علیه سعودی و غیرنظامیان در یمن نشان‌گر خوی تروریستی این گروه شبه‌نظامی است.

او توضیح داد که حوثی‌ها به هر اقدامی که نشان از تروریستی بودن آنها است، دست زده‌اند. او همچنین شبه‌نظامیان حوثی کودتاگر را به استفاده از روش‌های باج‌گیری از سازمان‌های بین‌المللی و انسانی و کارشکنی در روند امدادرسانی و ممانعت از رسیدگی به نیازهای انسانی مردم یمن متهم کرد.

المعلمی همچنین «سازمان تروریستی خواندن شبه‌نظامیان حوثی» را «اقدامی عادلانه، منصفانه و واقه‌بینانه» توصیف کرد.

او افزود که «دولت جدید آمریکا نیز تصمیم برای سازمان تروریستی خواندن شبه‌نظامی حوثی را ابقا خواهد کرد».

این در حالی است که منابع آمریکایی به روزنامه «واشنگتن پست» گفته‌اند که مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده طی این هفته شبه‌نظامیان حوثی را به عنوان «سازمانی تروریستی» قلمداد خواهد کرد.

بنا به این منابع پمپئو در مراحل پایانی تکمیل طرحی برای سازمان تروریستی خواندن شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران، است.

روزنامه واشنگتن پست تلاش برای «سازمان تروریستی خواندن حوثی‌ها» را در راستای سیاست فشارهای حداکثری که دولت دونالد ترامپ در قبال رژیم ایران در پیش گرفته، عنوان کرد.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگاران طی دیدار از فیلیپین گفت که واشنگتن همواره موضوع تروریستی خواندن شبه‌نظامیان حوثی را در دست بررسی دارد.

او همچنین از حوثی‌ها خواست تا ضمن دوری جستن از ایران حملات‌شان به کشورهای همسایه یمن را متوقف سازند.

این مقام آمریکایی همچنین از شبه‌نظامیان حوثی به دلیل ناکامی‌شان در پیوستن به روند مذاکرات و عدم اظهار حسن نیت برای پایان دادن به جنگ در یمن انتقاد کرد و تاکید کرد که واشنگتن در طول مدت اخیر اوضاع یمن را از نزدیک زیر نظر دارد.

پمپئو تاکید کرد که تصمیم برای سازمان تروریستی خواندن شبه‌نظامیان حوثی در برنامه‌ کاری پرزیدنت دونالد ترامپ طی مدت زمان باقی‌مانده از دولتش خواهد ماند.