۱۳۹۹ آذر ۲۵, سه‌شنبه

اردوغان: ما انتظار حمایت از ناتو را داشتیم نه اعمال تحریم‌ها


 رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه روز سه شنبه 15 دسامبر در واکنش به تحریم‌های آمریکا علیه کشورش گفت، از اعضای ناتو انتظار حمایت را داشتیم نه اعمال تحریم‌ها علیه ما.

رئیس جمهوری ترکیه با ابراز انزجار از تحریم‌های آمریكا و اروپا علیه ترکیه، گفت: «اعمال تحریم‌ها ترکیه را از مطالبه حقوق خود باز نخواهد داشت».

اردوغان افزود: «ما انتظار داشتیم كه ناتو حمایتمان كند نه اینکه ما را تحریم كند».

رئیس جمهوری ترکیه با پیش بینی تحریم‌های احتمالی از شهروندان این کشور خواست که پس اندازهای خود را به لیر ترکیه تبدیل کنند.

اردوغان گفت:«ترکیه انتظار دارد ایالات متحده، از شریک خود در ناتو به جای اعمال تحریم به دلیل خرید سامانه دفاع هوایی روسی S-400 حمایت کند».

او تاکید کرد، از اقدام واشنگتن و روند تحریم‌های جدید بسیار ناراحت است.

کنگره آمریكا لایحه بودجه وزارت دفاع را كه شامل یک ماده قانونی که مجازات تحریم علیه تركیه بخاطر خرید سیستم دفاع هوایی اس -400 روسی را جایز می‌کند را تصویب کرد.

در همین حال یک مقام ارشد ترکیه گفته است که تحریم‌های آمریکا علیه ترکیه که به دلیل خرید سامانه دفاع موشکی اس -400 روسیه صورت گرفته است، نتیجه معکوس خواهد داد و به روابط دو کشور عضو ناتو آسیب می رساند.

این مقام ترک افزود: «تحریم ها نتیجه‌ای نخواهد داشت و سازنده هم نخواهند بود و در نهایت به روابط آسیب بین دو کشور می رسانند».

او افزود :«ترکیه از حل این مشکلات از طریق دیپلماسی و مذاکرات حمایت می‌کند. ما تحریم‌های یک‌جانبه را نمی پذیریم».