۱۳۹۹ آذر ۱۷, دوشنبه

نشست کشورهای اروپایی در باره ترکیه و احتمال تحریم آنکارا

 

برغم اعلام آمادگی ترکیه چند روزپیش ترکیه برای آغاز گفت ‌وگوها بایونان،اتحادیه اروپا هم چنان درحال بررسی احتمال اعمال تحریم‌ها علیه ترکیه است. قرار است امروز دوشنبه وزرای خارجه اتحادیه اروپا موضوع اختلاف آنکارابا کشورهای هم مرز ترکیه در دریای مدیترانه بویژه یونان و قبرس بر سر منابع گاز و پرونده‌های دیگر را ارزیابی کنند.

با این حال مقامات اروپایی در جلسه امروز خود تصمیمی نهایی در باره مجازات آنکارا نخواهند گرفت و این را به اجلاس سران اتحادیه اروپا که روز پنجشنبه موکول خواهند کرد. مقامات اروپایی پیشتر از ترکیه خواسته بودند که عملیات حفاری در آب‌های مورد مناقشه در شرق مدیترانه را متوقف کند در غیر این صورت باید پیامدهای آن را باید تحمل کند.

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه چند روز پیش اعلام کرد که کشورش آماده گفت‌وگوی بدون پیش شرط با یونان است. این در حالی است که کشورهای اروپایی تاکید کرده بودند که ادامه عملیات اکتشافی و حفاری ترکیه در آب‎های مورد مناقشه با یونان و قبرس برغم مخالفت‌های اتحادیه اروپا غیر قابل قبول است.

بازی «موش و گربه»

چارلز میشل، رئیس شورای اروپا، که ریاست اجلاس‌های اتحادیه اروپا ، را به عهده دارد، هفته گذشته از ترکیه خواست تا به بازی «موش و گربه» پایان دهد و با دادن برخی امتیازات از رویکرد تنش‌زایی در دریای مدیترانه عقب نشینی کند.

از سوی دیگر پیمان ناتو عقب نشینی کشتی اکتشافی ترکی «اوروچ ریس» از آب‌های قبرس که چند روز پیش از اجلاس اروپا صورت گرفته است را علامت مثبتی دانست که به کاهش تنش کمک می‌کند.

با این حال جنس استولتنبرگ تأکید کرد که هنوز نگرانی در مورد اوضاع شرق مدیترانه وجود دارد. او خواستار ادامه پیگیری به منظور جلوگیری از درگیری در این منطقه حساس شد.

در همین حال نیكوس دندیاس وزیر امور خارجه یونان، روز یکشنبه تركیه را به گسترش عملیات نظامی در سرزمین‌های خارج از قلمرو خود و تلاش برای اشغال اراضی كشورهای همسایه‌اش و بر افروختن شعله جنگ متهم کرد.

او تاکید کرد که آنکارا با دنبال کردن سیاست توسعه‌طلبی در دریای مدیترانه و دخالت در کشورهای عربی و مناطق قفقاز باعث تهدید ثبات در اروپا و خاورمیانه شده است.

وزیر خارجه یونان همچنین ترکیه را به حمایت از گروه‌های تندرو و دخالت در امور داخلی همسایگانش متهم کرد.