۱۳۹۹ آذر ۱۷, دوشنبه

معاون رئیس جمهوری یمن خواستار تسریع در تروریستی خواندن شبه‌نظامیان حوثی شد


معاون رئیس جمهوری یمن شامگاه یکشنبه 6 دسامبر 2020 ضمن تشدید بر اهمیت تسریع در تروریستی خواندن شبه‌نظامیان حوثی تاکید کرد که رویکرد جنایت‌کارانه شبه‌نظامیان کودتاگر حوثی جامعه بین‌المللی را در برابر مسئولیت‌ بزرگی قرار می‌دهد تا ضمن اجرایی کردن قطعنامه‌های بین‌المللی فشارها را بر حوثی‌ها و تهران به عنوان تامین مالی آنها افزایش دهد.

به گزارش خبرگزاری رسمی یمن سپهبد علی محسن صالح معاون رئیس جمهوری یمن شامگاه یکشنبه در دیدار با دیوید شنکر معاون وزیر خارجه آمریکا و سفیر ایالات متحده در یمن گفت که «رویکرد حوثی‌ها جامعه بین‌المللی را در برابر مسئولیت‌هایش قرار داده و ملزم می‌کند تا به خواسته‌های مردمی، سیاسی و قانونی برای جنایت‌کار خواندن این گروه و سرعت بخشیدن به قرار دادن آنها در لیست سازمان‌های تروریستی پاسخگو باشد.

او همچنین به تنش‌زایی‌های مستمر شبه‌نظامیان کودتاگر حوثی‌ و عدم پایبندی آنها به تفاهم‌های استکهلم و بهره‌برداری از آن توافق در تنش‌زایی نظامی و تشدید حملات‌شان با موشک‌های بالستیک و پهپادها به شهرهای یمن و کشور برادر پادشاهی عربی سعودی و‌ همچنین ارتکاب جنایت‌های بی‌سابقه تروریستی از سوی آنها و دهن‌کجی‌شان به جامعه بین‌المللی و قطعنامه‌های صادره از آن اشاره کرد.

او همچنین گفت که «حوثی‌ها با حمایت ایران به پیچیدگی‌های چشم‌انداز نظامی و سیاسی در یمن دامن زده و درد و رنج‌های انسانی مردم یمن را تشدید می‌کنند.

او در ادامه تاکید کرد که اولویت‌های دولت متبوع او اقدام برای سرعت بخشیدن به اجرایی کردن توافق ریاض است تا از این طریق بتوان شکاف‌ها را کم کرده و مردم یمن را متحد ساخت.

او همچنین گفت که مردم یمن پیاده کردن الگوی ایرانی یا الگوی حزب‌الله یمنی در کشورشان را نمی‌پذیرند.

از سویی دیوید شنکر معاون وزیر خارجه آمریکا مجددا بر حمایت کشورش از دولت قانونی یمن و آمادگی آن برای تقویت زمینه‌های مختلف همکاری و از جمله مبارزه با تروریسم و حمایت دولت آمریکا از تلاش‌های مارتن گریفتس فرستاده ویژه سازمان ملل متحد برای برقراری صلح در یمن و ارزیابی و دعوت از آن برای اجرای مفاد باقی‌مانده از توافق ریاض جهت متحد کردن همه مردم یمن، تاکید کرد.

این در حالی است که منابع آمریکایی به روزنامه «واشنگتن پست» اعلام کردند که مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا طی هفته جاری تروریستی خواندن شبه نظامیان تروریستی حوثی را اعلام خواهد کرد.

بنا به این منابع آمریکایی پمپئو در حال به پایان رساندن طرحی است که به موجب آن گروه شبه‌نظامی حوثی مورد حمایت ایران را سازمان تروریستی قلمداد خواهد کرد.

واشنگتن پست همچنین اعلام کرد که قرار دادن شبه‌نظامیان حوثی در لیست سازمان‌های تروریستی در چارچوب فشارهای حداکثری است که دونالد ترامپ علیه رژیم ایران و گروههای شبه‌نظامی وابسته به آن اعمال می‌کند.

این در حالی است که رابرت اوبراین مشاور امنیت ملی آمریکا یک هفته پیش گفته بود که گزینه‌های ایالات متحده آمریکا برای تعامل با شبه‌نظامیان حوثی در یمن روی میز است و از شبه‌نظامیان حوثی خواست تا از حملات به کشورهای مجاور خودداری كند.
ونا08:37GMT
رودی جولیانی وکیل شخصی ترامپ به ویروس کرونا مبتلا شدرودی جولیانی وکیل شخصی ترامپ به ویروس کرونا مبتلا