۱۳۹۹ آذر ۱۶, یکشنبه

استقبال سازمان ملل از توافق‌ سیاسی میان طرف‌های لیبی‌ شرکت‌کننده در کنفرانس تونس

 

نماینده ویژه سازمان ملل متحد برای امورلیبی پس از پایان روند مشاورات میان طرف‌های لیبیایی که روزهای پنجشنبه وجمعه گذشته درتونس انجام شد،گفت که اعضای مجمع گفتگوی سیاسی لیبی برای تعیین مکانیزمی جهت انتخاب مرجع اجرایی یکپارچه به توافق رسیدند.

استفانی ویلیامز ، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در لیبی، شامگاه شنبه 5 دسامبر از پیشرفت بزرگ شرکت کنندگان لیبی در کنفرانس تونس ابراز خرسندی کرده و اعلام کرده که سازمان ملل متحد از روند این مذاکرات و نتایج مثبت به دست آمده از آن نشست استقبال کرد.

استفانی ویلیامز، نماینده ویژه سازمان ملل از مشارکت 71 عضو از «مجمع گفت‎وگوی سیاسی لیبی» در این گفت‌وگوها خبر داد.

او گفت تنها یک نفر از این مجمع به دلایل مسائل به مربوط به سلامتی او قادر به حضور در کنفرانس نبود و 3 نفر دیگر از اعضای شرکت کننده نیز در باره مسائل مطرح شده رای ممتنع داده‌اند».

این اظهارات ویلیامز که شامگاه شنبه در یک جلسه مجازی برگزار شد، با هدف اطلاع رسانی از نتایج روند مذاکرات و همچنین به منظور آگاه کردن لیبی‌ها و جامعه جهانی از نتایج جلسه رأی‌گیری شرکت کنندگان در مجمع گفت‌وگوی سیاسی لیبی ایراد شده است.

نماینده ویژه سازمان ملل گفت، در جلسه اخیر که با حضور اعضای مجمع گفت‌وگوی سیاسی لیبی در تونس برگزار شد، راه‌های پیشبرد مذاکرات و ایجاد مکانیزم لازم برای اجرایی مفاد مورد توافق مورد بحث و بررسی قرار گرفته و از سوی اکثریت اعضای مجمع تأیید شد.

او تاکید کرد اعضای مجمع توافق کردند که تصمیمات اساسی برای آینده را باید بر اساس اجماع اتخاذ کنند.

به گفته او نشست تونس شاهد بحث و تبادل نظر در سطح بالایی در میان اعضای مجمع بوده و تمایل وعلاقمندی آنها به ادامه رایزنی‌ها به خاطر مردم لیبی را نشان می‌داد.

نماینده ویژه سازمان ملل اعلام کرد، یک جلسه مجازی برای بحث در مورد مراحل بعدی برگزار خواهد شد. او گفت جلسه مجازی براساس پیشنهادات مفید و سازنده بسیاری از اعضای انجمن که در جلسه روز شنبه مشارکت داشتند، برگزار خواهد شد.

نماینده ویژه سازمان ملل در لیبی همچنین عملکرد اعضای مجمع گفت‌وگوی سیاسی و تعهد و پایبندی آنها به موضوع برای برگزاری انتخابات سراسری که در 24 دسامبر 2021 قرار است برگزار شود را ستود و از تعهد نهادهای لیبی برای قبول مسئولیت برای فراهم کردن شرایط لازم جهت برگزاری این انتخابات قدردانی کرد.

او با استقبال از تصمیم دولت برای اختصاص بودجه برای کمیسیون عالی انتخابات ملی بر ضرورت آماده سازی برای اجرای انتخابات تأکید کرد.

نقشه راه برای یکپارچه کردن نهادهای دولتی

نماینده ویژه سازمان ملل در امور لیبی از تلاش‌های مستمر مجلس نمایندگان برای برگزاری کنفرانس‌ها و فراهم کردن زمینه دیدار اعضای مجلس نمایندگان استقبال کرد.

نماینده ویژه سازمان ملل از شورای عالی دولت خواست تا با مجمع گفت‌وگوی سیاسی لیبی همکاری سازنده‌ای داشته باشند تا همانطوری که در نقشه راه مصوب مجمع گفت‌وگوی سیاسی لیبی آمده است، زمینه اتحاد و یکپارچه کردن مجدد نهادها فراهم شود.

نماینده ویژه سازمان ملل گفت که او معتقد است، همه این تحولات مثبت نشان می‌دهد که یک پایگاه مردمی بسیار قوی که خواهان تغییر است، نهادهای ملی و مستقل را به سمت بازگرداندن حاکمیت لیبی و تأمین نیازها و تحقق آرزوهای مردم لیبی سوق می‌دهد.

گفتنی است که احزاب و شرکت کنندگان در مجمع گفت‌وگوی سیاسی لیبی چند روز پیش پس از مشورت با یکدیگر در باره تعدادی از پیشنهادهای مطرح شده برای ایجاد سازوکارهایی جهت انتخاب مرجع اجرایی واحد و منسجم برای اجرای انتخابات و تعیین حکومت منتخب از سوی مردم لیبی توافق کرده‌اند.