۱۳۹۹ آذر ۲۳, یکشنبه

توصیه وزرای بریتانیا به سوپر مارکت‌ها درمورد ذخیره‌سازی کالا برای دوران برگزیت

 به گزارش ساندی تلگراف، وزرای دولت بریتانیا در حال برنامه‌ریزی یک بسته نجات «چند میلیارد پوندی» برای کمک به صنایع آسیب‌دیده از خروج بدون توافق این کشور از اتحادیه اروپا هستند.

اتحادیه اروپا و بریتانیا امروز در مورد سرنوشت مذاکرات مرحله پسا برگزیت تصمیم‌گیری می‌کنند، در این خصوص که یا شکست مذاکرات تجاری را بپذیرند یا اینکه تأکید کنند توافق تنها بیست روز قبل از جدایی نهایی میان طرفین امکان‌پذیر است.

ذخیره‌سازی مواد غذایی؟

از سوی دیگر روزنامه ساندی تایمز گزارش داد که وزرای بریتانیا به سوپرمارکت‌ها توصیه کرده‌اند که با توجه به احتمال خروج بدون توافق این کشور از اتحادیه اروپا و نگرانی از ایجاد کمبود، مواد غذایی ذخیره‌سازی کنند.

این روزنامه اظهار داشت که در صورت تصمیم بریتانیا برای خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا، بوریس جانسون نخست‌وزیر این کشور، روند برنامه‌ریزی و ریاست کمیته ویژه بستر سازی در این زمینه را برعهده خواهد گرفت.

در ادامه این گزارش آمده ‌است که وزرا از شرکت‌های واردات دارو، وسایل پزشکی و واکسن خواستند که معادل شش هفته مصرف را در مکان‌های امن بریتانیا ذخیره‌سازی کنند.

خروج انعطاف‌پذیرانه بدون توافق

دومنیک رپ، وزیر خارجه بریتانیا یکشنبه 13 دسامبر گفت که کشورش برای خروج از اتحادیه اروپا به حرکت و انعطاف‌پذیری نیاز دارد.

وی افزود که درهای تمدید مهلت خروج با توافق درمورد برگزیت باز است.

این روزنامه خاطرنشان کرد که این پیشنهادات شامل معاملات شرکت‌های دامپروری، ماهیگیران، خودروسازان و واردات مواد شیمیایی است که یا فعالیت‌شان با مشکل مواجه می‌شود یا هدف تعرفه‌های گمرگی اتحادیه اروپا بعد از اول ژانویه قرار خواهند گرفت که پیش‌بینی می‌شود معادل 8 تا 10 میلیارد پوند باشد.

در همین اثنا شرکت هوندا به دلیل تأخیر در تحویل قطعات یدکی، مجبور به توقف تولید در کارخانه بزرگ خود در بریتانیا شد که این یک نشانه شوم قبل از ژانویه قلمداد می‌شود زیرا پایان دوره تجارت بدون مانع با اتحادیه اروپا می‌تواند منجر به بروز اشکال زنجیره‌های واردات بریتانیا بشود.

این شرکت خودروساز ژاپنی در بیانیه‌ای اعلام کرد که تولید در کارخانه سویندون، چهارشنبه گذشته به دلیل «تأخیر در تحویل قطعات یدکی ناشی از حمل و نقل» متوقف شد، بدون این که توضحی در مورد چرایی این اشکال بدهد.

در این بیانیه آمده ‌است: «در حال حاضر وضعیت با هدف ازسرگیری تولید در اسرع وقت، زیر نظر قرار دارد.»

نشانه‌ای بر وضعیت بعدی

بسته‌شدن کارخانه هوندا، نشانه وضعیتی است که در انتظار شرکت‌هایی است که طی دوره آینده در بریتانیا حضور خواهند داشت زیرا گروه‌های صنعتی نسبت به آشوب بالقوه مرزی و اختلال گسترده در زنجیره واردات با پایان یافتن دوره گذار به برگزیت، در ژانویه هشدار داده‌اند در حالی که بسیاری از شرکت‌ها از آمادگی لازم برخوردار نیستند.