۱۳۹۹ آذر ۲۳, یکشنبه

پوزش خواهی غیر مستقیم آنکارا از تهران در مورد شعر خوانی اردوغان

 

ترکیه بشکل غیرمستقیم ازایران بدلیل شعر خوانی رجب طیب اردغان رئیس جمهوری این کشور عذرخواهی کرده و خاطر نشان ساخت که اردوغان ازمیزان حساسیت بر انگیزی شعری که در پایتخت آذربایجان خواند، با خبر نبود.

وزارت خارجه ترکیه تأکید کرد که اردوغان کاملا به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی ایران احترام می‌گذارد.

وزارت امور خارجه ایران در توییتر خود اعلام کرد که وزیر امور خارجه ترکیه در تماس تلفنی با ظریف تأکید کرده است که رئیس جمهوری ترکیه کاملا به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی ایران احترام می گذارد و « اردوغان از حساسیت برانگیزی شعری که در باکو خوانده بود، اطلاعی نداشت.»

214 نماینده پارلمان ایران در بیانیه‌ای، اعتراض خود را به اظهارات اخیر اردوغان اعلام كرده و تاکید داشتند که گفتمان تفرقه برانگیز رئیس جمهوری ترکیه، غیر قابل پذیرش است.

مصطفی شنتوپ رئیس پارلمان ترکیه، شنبه 12 دسامبر، واکنش مقامات ایران به شعر خوانی و سخنرانی رطیب اردوغان در باکو را رفتاری ناشایست دانست و آن را محکوم کرد.

رئیس پارلمان ترکیه در توییتی با رد نحوه برخورد مقامات ایران در برابر سخنان رجب طیب اردوغان، گفت:«کسانی که چنین رفتاری کرده‌اند، نه مرزهای خود را می‌شناسند و نه ارزش روابط آنکارا و تهران را می‌فهمند.»

در تحولات مربوط بحران میان آنکارا و تهران پس از شعرخوانی اردوغان که از نگاه اتهران در ضدیت با تمامیت ارضی ایران بود، مولود چاوش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه شنبه 12 دسامبر در یک گفت‌وگوی تلفنی با همتای ایرانی خود محمد جواد ظریف، موضعگیری تهران در انتقاد از اردوغان را مردود دانست.

پیشتر نیز مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران در سخنانی خطاب به اردوغان گفت: «رویای گسترش نفوذ ترکیه در قفقاز تحقق نخواهد یافت.»

به گزارش خبرگزاری فارس، ذو النوری اظهار داشت که اردوغان می‌خواهد نفوذ ترکیه را در کشورهایی مانند آذربایجان، سوریه، عراق و منطقه خلیج گسترش دهد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران از اردوغان خواست تا از مردم ایران پوزش بخواهد و اظهارات او را «توهین آمیز به تمامیت ارضی کشور» دانست.

آنکارا جمعه 11 دسامبر در مقام پاسخ دهی به وزارت امور خارجه ایران نسبت به احضار سفیر ترکیه در تهران، مبادرت به احضار سفیر تهران در آنکار کرد و نارضایتی خود را از «ادعاهای بی أساس» تهران علیه اردوغان ابراز کرد.

ات