۱۳۹۹ آذر ۲۳, یکشنبه

آمارهای دروغین، آیینهٔ اقتصاد ورشکسته


                             آمارهای دروغین

بیان آمار و ارقام واقعی در یک اقتصاد کلان، بیانگر این است که برای آن سیستم اقتصادی امکان جمعبندی و برنامه‌ریزی وجود دارد . با آمار صحیح وضعیت جاری را می‌سنجیم و با همین آمار درست است که امکان پیش‌بینی برای آینده میسر می‌شود.

نظام ولایت فقیه این قاعده ساده را زیر پا گذاشته است و با ارائه آمارهای ساختگی می‌خواهد واقعیت فشل و ورشکسته اقتصادی خود را بپوشاند.

آخرین نمونه این دروغ‌بافیهای ضدمردمی مربوط به رئیس بانک مرکزی رژیم آخوندی است. وی ارقامی را ردیف کرد تا اوضاع اقتصادی رژیم را خوب نشان دهد اما در جنگ گرگها که خوب به غارتگری و دجالیت همدیگر اشراف دارند، دستش را رو کردند.

اقتصاد در تله آمارهای متناقض

یکی از ادعاهای رئیس بانک مرکزی رساندن نرخ تورم به ۲۲درصد می‌باشد. تورمی که هم‌اکنون در مرز ۴۰ و ۵۰درصد نوسان دارد و حتی در کالاهای مصرفی مورد نیاز از این رقم نیز بالاتر رفته است. در حالی که همتی، رئیس بانک مرکزی در فروردین امسال اعلام کرد نرخ تورم در پایان سال۹۸ بیش از ۴۱درصد بود. (تسنیم ۱۹ فروردین۹۹) اما هدف‌گذاری او هم‌چنان همان ۲۲درصدی است که دیگر کمترین احتمال نزدیک شدن به آن وجود ندارد.

جالب این‌که از آذرماه سال۹۷ بانک مرکزی با دستور روحانی از انتشار آمارهای اقتصادی به‌خصوص تورم منع شده بود و بر همین اساس نیز مدتها این بانک، آماری از تورم منتشر نمی‌کرد؛ اما با فشار قوه قضاییه مجبور شد نرخ تورم سال۹۸ را اعلام کند. «البته سانسور آمارهای مهم اقتصادی که هر چند وقت یک‌بار رخ می‌دهد، تکرار تاریخ در دولتهای مختلف است و این ذات دولتهاست که هر آماری را که باب میلشان بود منتشر کنند و آمارهایی را که عملکردشان را به قضاوت (منفی) می‌گذارد را سانسور کنند». (همان منبع)

رویای تورم ٢٢درصدی

همتی در مصاحبه‌یی که همین چند روز پیش برگزار کرد مجدداً به نرخ رویایی خویش تکیه کرد. سایت حکومتی تجارت (۱۹آذر۹۹) در این باره نوشت:

«همتی به مردم پاسخ بدهد وقتی همه ابزارهای مالی از جمله بازار سکه و ارز، نقدینگی و... در مدیریت بانک مرکزی است، چه دفاعی می‌تواند برای محقق نشدن این نرخ تورم اعلام شده بکند؟ اگر همتی با این هدف تورم ۲۲درصدی اعلام کرده و به آن نرسیده، بدون شک اعتبار بانک مرکزی لطمه دیده و هدف‌گذاری تورم به عکس خودش تبدیل شده است».

یک میلیارد دلار نامعلوم

آمار متضاد دیگر مربوط به یک میلیارد دلار ارز داده شده از سوی بانک مرکزی برای ترخیص کالا از گمرک است که البته سخنگوی گمرک از وجود چنین ارزی اظهار بی‌اطلاعی می‌کند!

ایسنا (۲۲آذر۹۹) ضمن تأیید این موضوع نوشت: «همتی به کالاهای وارد شده از گمرک اشاره کرد و افزود: بیش از یک میلیارد دلار تاییدیه ارز دادیم ولی ترخیص کالا صورت نگرفته است. این اظهارات در حالی است که سخنگوی گمرک از وجود این ارز اظهار بی‌اطلاعی و اعلام کرد گمرک بارها از همتی خواسته اسناد و مدارک این ارز را ارایه کند اما هرگز بانک مرکزی اسناد لازم را ارایه نکرده و معلوم نیست این اظهارات بر چه اساسی مطرح می‌شود؟»

آمار تجارت غیرواقعی

ماجرای میزان صادرات و واردات رژیم آخوندی از آن مباحثی است که حتی کارگزاران مربوطه هم به‌درستی نمی‌دانند چه عدد و رقمی نزدیک به آمار واقعی است. رئیس بانک مرکزی رژیم اعلام می‌کند صادرات کشور ۲۶.۵میلیارد دلار و واردات ۲۵میلیارد دلار رسیده است. بنابراین، تراز تجاری ۱.۵میلیارد دلار مثبت شده است. اما باز از سوی گمرک کشور اعلام می‌شود: «آنچه گمرک به‌عنوان مرجع بیان آمار تجارت خارجی کشور، در خصوص تجارت ۸ماهه اعلام کرده، صادرات ۲۱میلیارد و ۴۴۸میلیون دلاری و واردات ۲۳میلیارد و ۱۳۲میلیون دلاری است که تراز کشور در این مدت نه تنها مثبت نیست بلکه منفی یک میلیارد و ۶۸۴میلیون دلار است». (موج. ۱۸ آذر۹۹)

رشد نقدینگی ۵برابری یا ٨٣درصدی؟!

همتی در همان مصاحبه باز دست به یک عددسازی شبیه تقلبات امتحانی می‌زند. وی درباره کنترل نقدینگی در دولت آخوند روحانی نسبت به دولت پیشین می‌گوید، رشد نقدینگی در هفت سال گذشته فقط ۸۳درصد رشد داشته است!

این در حالی است که نقدینگی از ۴۹۱هزار میلیارد تومان به ۲۹۶۰هزار میلیارد تومان (نزدیک به ۳تریلیون تومان) رسیده که معلوم نیست رئیس بانک مرکزی رژیم با چه فرمولی به این عدد کاذب رسیده است؟

آمار واقعی در سفره‌های مردم هویداست

همه ارکان نظام ولایت فقیه تلاش مداوم می‌کنند تا از جمله در آمارها با دروغ و پنهان‌کاری واقعیت بحرانهای رژیم را بپوشانند در حالی‌که آمارهای واقعی جلوی چشمان مردم قرار دارد. کجا؟

جز در سر سفره‌های میلیون‌ها تن از هموطنانی که دیگر نان خالی را هم باید نسیه بخرند! جز در عرق شرم سرپرست خانواری است که سفره پهن شده در برابر چشمان فرزندانش خالی است. آیا بچه‌های دبستانی به این زودیها باید شیوه‌های متنوع خودکشی ناشی از فقر را بیاموزند؟.

کارگزاران رژیم آخوندی بی‌شرمانه اعلام می‌کنند تورم ۴۰درصد است اما مردم تهیدست جامعه با پوست و گوشت خود آن را بالای ۱۰۰درصد احساس می‌کنند. پای مرغ را به سوپی برای ارتزاق کودکان تبدیل کردن و نان نسیه‌ای را بر سر سفره گذاشتن و در کپرها و حاشیه شهرها شب را به صبح رساندن، نشان از آمارهای دروغینی است که سرمداران رژیم آخوندی دائما آنها را نشخوار می‌کنند و البته خود به‌خوبی می‌دانند که چه خشمی در انتظار این دجالیت و فریبکاری آنهاست.