۱۳۹۹ آذر ۲۰, پنجشنبه

گفتگو با رها بحرینی درباره نامه سازمان ملل-قتل عام 67

تلویزیون بی بی سی(فارسی) ۱۹/۹/۹۹ : « مجری: عفو بین‌الملل نامه کارشناسان سازمان ملل به حکومت ایران برای پاسخگویی درباره اعدامهای سال۶۷ را دستاوردی بزرگ توصیف کرده. حدود چهار ماه قبل کارشناسان سازمان ملل در نامه‌یی که متن اون دیروز منتشر شد به حکومت ایران هشدار دادند که اعدام گسترده زندانیان سیاسی در سال۶۷ می‌تواند جنایت علیه بشریت باشد.

اعدام شدگان عمدتاً جوان و اعضا و هواداران سازمان مجاهدین خلق و گروه‌های سیاسی چپ گرا مخصوصاً چریک‌های فدایی خلق بودند.رها بحرینی پژوهشگر سازمان عفو بین‌الملل ازلندن به ما پیوسته تا در این مورد صحبت بکنیم. 

خانم رها بحرینی بهرحال اعدامهای ۶۷ مدت زیادی است که در موردش بحث میشه.چندین دهه این نامه خصوصاً چه اهمیتی داره و چه چیزی رو میتونه تغییر بده؟ 

رها بحرینی: با سلام به شما و همه بینندگان عزیز، نامه‌یی که کارشناسان ارشد سازمان ملل به دولت ایران فرستادند یک اقدام بی‌سابقه و یک تحول بسیار چشمگیر در مسیر دادخواهی برای پایان دادن به جنایتهای مرتبط با کشتار شصت و هفته و مصونیتی که تا به امروز مرتکبین این جنایت از اون برخوردار بودند. 

کارشناسان حقوق‌بشر سازمان ملل به دولت ایران هشدار دادند که نه تنها اعدامهای صورت گرفته در تابستان ۶۷ بلکه پنهان‌کاری ادامه دار در مورد سرنوشت قربانیان و محل دفن بقایا و آزار و اذیتهای خانواده‌ها و انکار حقایق و تخریب گورهای جمعی میتونه یک جنایت علیه بشریته که امروز داره صورت می‌گیره ،محسوب بشه و اگر این وضعیت فاجعه‌بار واسفبار ادامه پیدا بکنه، اونها از جامعه بین‌المللی یعنی شورای حقوق‌بشر سازمان ملل یا مجمع عمومی سازمان ملل درخواست خواهند کرد که یک مکانیزم تحقیقاتی رو در این رابطه تصویب بکنند و با گذشت سه دهه از کشتار ۶۷ این یک پیام روشن و صریح به دولت ایران و به جامعه بین‌المللیه که مصونیت ادامه‌دار برای کشتارهای ۶۷ و ناپدید سازیهای قهری مجرمانه‌ای که تا به امروز ادامه داشته دیگه نمیتونه ادامه پیدا کنه و باید مورد رسیدگی ومحاکمات کیفری و مجازات قرار بگیره. 

مجری: این نامه همان‌طور که گفتید حدود چهار ماه پیش منتشر شده چه شد که حالا در واقع نامه زده شده چه شد که حالا منتشر شد 

رها بحرینی: این نامه به‌صورت غیرعلنی در سه سپتامبریا ۱۳شهریور سال جاری فرستاده شده و به‌طور کلی پروتکل سازمان ملل اینه که حداقل دو ماه صبر می‌کنه تا قبل از این‌که نامه‌ها رو علنی بکنه و پیرو انتشار این نامه به‌صورت علنی در وب سایت سازمان ملل،عفو بین‌الملل تصمیم گرفت که به مناسبت روز جهانی حقوق‌بشر این اقدام بی‌سابقه رو علنی بکنه با توجه به این‌که تحولی بسیار دلگرم‌کننده و امیدوار کننده در مسیر طولانی دادخواهی در مورد این پرونده جنایت علیه بشریته  مجری ممنونم از شما رها بحرینی پژوهشگر سازمان عفو بین‌الملل ».