۱۳۹۹ آبان ۱۳, سه‌شنبه

علم و فن آوری مریخ‌نورد «پشتکار» نیمی از مسیر خود به سوی سیاره سرخ را طی‌ کرد

 

                            مریخ نورد پشتکار

مریخ‌نورد «پشتکار» سازمان هوانوردی و فضایی آمریکا که در تاریخ ۳۰ ژوئیه به سمت این سیاره پرتاب شد تاکنون تقریباً نیمی از مسیر خود را طی کرده است.

به گزارش تارنمای علمی «پی‌اچ‌وای‌اس»‌، این مریخ‌نورد در ماه‌های اخیر بیش از ۲۳۵ میلیون کیلومتر را در فضا پیموده است و باید برای رسیدن به مدار مریخ، مسافتی در همین حدود را طی کند.

براساس برنامه ریزی «ناسا»، پشتکار با سرعتی نزدیک به ۱۹ هزار کیلومتر در تاریخ ۱۸ فوریه سال آینده میلادی وارد جو سیاره مریخ می‌شود.

جولی کنگس، یکی از کارشناسانی که هدایت این مریخ‌نورد را در آزمایشگاه پیشرانه ناسا در جنوب کالیفرنیا برعهده دارد، ضمن ابراز رضایت از شرایط کنونی مأموریت مریخ ۲۰۲۰، وضعیت پشتکار را ایده‌آل توصیف کرد.

نیروی جاذبه خورشید نه تنها بر مسیر فضاپیماها به مریخ (و همچنین تمامی نقاط دیگر منظومه خورشیدی) تأثیر گذار است، بلکه نقش مهمی نیز در حرکت این دو سیاره در مدار خود دارد، ‌و‌ به همین دلیل مسیر رفتن به سیاره سرخ، به جای یک خط مستقیم، منحنی‌شکل است.

جولی کنگس با اشاره به این که مریخ‌نورد «پشتکار» تقریباً نیمی از مسیر خود به سوی سیاره سرخ را طی کرده است، یادآور شد که چنین موضوعی به این معنی نیست که پشتکار در فاصله‌ای یکسان از زمین و مریخ قرار دارد.