۱۳۹۹ آذر ۴, سه‌شنبه

واکنش‌های گسترده عربی در محکومیت حمله تروریستی به تاسیسات نفتی جده

 

حمله خرابکارانه و تروریستی شبه‌نظامیان‌ حوثی مورد حمایت ایران درسحرگاه دوشنبه23 نوامبر 2020 به مخزن سوخت ایستگاه پخش فرآورده‌های نفتی درشمال شهرجده سعودی وا کنش‌ ها ومحکومیت‌های گسترده عربی را به دنبال داشت.

در همین راستا کشور جمهوری عربی مصر این اقدام تروریستی به تاسیسات پخش فرآورده‌های در شهر جده را محکوم کرده و بر ایستادگی کشورش در کنار سعودی در تدابیری که برای دفاع از سرزمین، امنیت و ثباتش اتخاذ می‌کند، تاکید کرد.

مصر همچنین بر ضرورت مخالفت کامل با این گونه اقدامات خرابکارانه که علیه تاسیسات حیاتی در پادشاهی سعودی انجام می‌شود، تاکید کرد.

از سویی وزارت خارجه یمن نیز حمله تروریستی حوثی‌ها به تاسیسات نفتی آرامکو در شمال جده را محکوم کرده و تاکید کرد که این‌گونه حملات تروریستی عدم جدی بودن شبه‌نظامیان حوثی برای پیوستن به فرآیند صلح واقعی را اثبات می‌کند.

از طرفی دولت امارات متحده عربی نیز به شدت حمله بزدلانه‌ای که شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران علیه ایستگاه پخش فرآورده‌های نفتی سعودی انجام داده‌اند را محکوم کرد.

وزارت خارجه و همکاری‌های بین‌المللی امارات متحده عربی در بیانیه‌ای تاکید کرد که دولت امارات ضمن محکومیت شدید این اقدام تروریستی و خرابکارانه آن را دلیل جدیدی بر تلاش شبه‌نظامیان حوثی جهت تضعیف امنیت و ثبات در منطقه توصیف کرد.

دولت امارات همچنین ضمن اعلام همبستگی با پادشاهی عربی سعودی در مقابله با این حملات تروریستی و ایستادگی در یک صف در کنار سعودی علیه هر تهدیدی که امنیت و ثبات این کشور را تهدید کند، تاکید کرد که از سعودی در اتخاذ هر گونه تدابیری برای حفظ امنیت و ایمنی شهروندان و مقیمانش، حمایت می‌کند.

وزارت خارجه و همکاری‌های بین‌المللی امارات همچنین تاکید کرد که امنیت امارات و امنیت سعودی کلیتی تفکیک ناپذیر است و هر گونه تهدید یا خطری علیه پادشاهی سعودی را تهدیدی علیه ساختار امنیت و ثبات در منطقه عنوان کرد.

از سویی پارلمان عربی نیز حمله به ایستگاه پخش فرآورده‌های نفتی شهر جده را حمله‌ای تروریستی و بزدلانه توصیف کرد و خواستار مقابله قاطعانه با شبه‌نظامیان حوثی شد.

از طرفی نایف بن فلاح الحجرف دبیرکل شورای همکاری خلیجی نیز حمله تروریستی بزدلانه به تاسیسات نفتی در شهر جده را محکوم کرد و تاکید کرد که ادامه این حملات مکرر و متعدد نه تنها سعودی بلکه امنیت کل منطقه خلیج و ثبات آن را تهدید می‌کند.

الحجرف همچنین بر ایستادگی شورای همکاری خلیجی در کنار سعودی و تایید کلیه تدابیر آن برای محافظت از امنیت و استقرار این کشور تاکید کرد و از جامعه بین‌المللی خواست ضمن عمل به مسئولیت‌هایش به طور قاطعانه با شبه‌نظامیان حوثی و تلاش‌هایشان برای برهم زدن امنیت و صلح در منطقه مقابله کند.

در همین راستا دبیرخانه سازمان همکاری‌های اسلامی دوشنبه در بیانیه‌ای این حمله تروریستی بزدلانه را به شدت محکوم کرده و بر همبستگی و ایستادگی کامل این سازمان در کنار سعودی و اتخاذ کلیه تدابیر آن برای مقابله با اقدامات خرابکارانه و تروریستی علیه تاسیسات نفتی سعودی که امنیت و ثبات صادرات انرژی به جهان را تامین می‌کند، تاکید کرد.

احمد ابو الغیط دبیرکل اتحادیه عرب نیز حمله به مخزن سوخت ایستگاه پخش فرآورده‌های نفتی سعودی در شمال شهر جده را محکوم کرد.

یک منبع مسئول در دبیرخانه کل اتحادیه عرب اظهار داشت که ابوالغیط این اقدام را تروریستی، محکوم شده و در تمامی معاییر مردود دانست.

او همچنین ادامه چنین عملیات‌های تروریستی توسط شبه‌نظامیان حوثی به ویژه همزمان با تلاش‌های سیاسی طرف‌های مختلف بین‌المللی برای پایان دادن به بحران یمن را تقبیح کرد.

ابوالغیط همچنین گفت که این اقدامات تروریستی حوثی‌ها بر خلاف اساس و پایه‌هایی است که به برقراری مجدد صلح و ثبات در داخل یمن، یا میان یمن و کشورهای همجوار آن منجر می‌شود.