۱۳۹۹ آذر ۴, سه‌شنبه

رئیس جمهوری افغانستان فرمان رهایی شماری از زندانیان پاکستانی را صادر کرد

 

محمداشرف غنی رئیسجمهوری افغانستان به تازگی دستور داد که بهدف حسن نیت و تحکیم روابط دوستانه»شماری از اتباع زندانی پاکستان در این کشور آزاد شوند.



در فرمان محمد اشرف غنی در مورد شماری از زندانیان پاکستانی در افغانستان، نوع جرایم، زمان و دلیل دستگیری آنها چیزی نوشته نشده است.

در این فرمان آمده، آنعده از اتباع زندانی پاکستان در افغانستان که زمان حبس آنها یک ماه باقی‌مانده عفو و رها شوند همچنان جزای نقدی آنها نیز عفو شود.

در همین حال، محمد صادق نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان در توییتی نوشت: «پاکستان از حسن نیت رئیس جمهور اشرف غنی در حکم آزادی زندانیان اتباع پاکستاني در افغانستان به دلیل تحکیم روابط بشردوستانه سپاسگزار است».

از سوی دیگر، رحمت‌الله نبیل رئیس سابق امنیت ملی افغانستان در این مورد واکنش نشان داده در توییتی نوشت: «متأسفانه علاوه بر طالبان ، داكتر اشرف غنی جهت ابقايش در قدرت، به منبع ازدياد مشكلات برای افغانستان تبديل گرديده، تا منبع كاهش مشكلات براى افغانستان؛ مطمئن هستم که اسلم فاروقی و صدها تروریست پاکستانی که هزاران تن از هموطنان ما را به شهادت رسانيده اند، در رشوه به ISI آزاد می‌شوند!».

عبدالله اورکزی مشهور به اسلم فاروقی رهبر شاخه‌ خراسان گروه داعش در سال جاری میلادی در افغانستان دستگیر شد.

شایان ذکر است که فرمان رهایی شماری از اتباع زندانی پاکستان در افغانستان در شرایطی نشر شده که عمران‌خان نخست‌وزیر پاکستان پنج‌شنبه 19 نوامبر2020 در سفری رسمی وارد کابل پایتخت افغانستان شد و گفت، بهترین وضعیت برای منطقه، تأمین صلح و ثبات در افغانستان می‌باشد.

براساس اعلامیه‌ای ارگ ریاست جمهوری افغانستان، عمران‌خان اضافه کرد: «صلح و ثبات در افغانستان منفعت مشترک دو کشور می‌باشد و خشونت‌های جاری قابل قبول نمی‌باشد و من می‌خواهم بگویم که ما در موجودیت خشونت در افغانستان سخت ناراحت و متاثر می‌شویم».

او علاوه کرد، پاکستان می‌خواهد که نقش مثبت بازی کند و خواهان به میان آمدن شرایطی است که در آن در روابط دو کشور سوء ظن وجود نداشته باشد.