۱۳۹۹ آبان ۲۳, جمعه

اوکراین: ایران به قول خود در ارائه مدارک هواپیمای سرنگون‌شده عمل نکرد

 

وزارت خارجه اوکراین جمعه 13 نوامبر تأکید کرد که ایران به قول خود در مورد ارائه مدارک و اسناد مربوط به سرنگون‌کردن هواپیمای بوینگ 737–800 به آتش یگان موشکی سپاه پاسداران اندکی بعد از بلند‌شدن از «فرودگاه خمینی» در تهران در 8 ژانویه گذشته، عمل نکرده که به کشته شدن تمامی 176 سرنشین آن انجامید.

وزارت خارجه اوکراین افزود: «ایران اسناد سرنگون کردن هواپیمای ما را که قول دادن آنها را به ما داده بود، به ما نداده‌ است.»

اوکراین در جریان مذاکرات خود از اکتبر گذشته با تهران، خواسته خود در مورد دسترسی به جزئیات کامل سرنگون‌کردن هواپیمای غیرنظامی خود را تکرار کرده که سپاه پاسداران به زدن دو موشک به آن در آغاز سال جاری میلادی، اذعان کرده ‌است.

     تسریع روند تحقیقات

سازمان بین‌المللی پروازهای غیرنظامی (ایکاو) چند روز پیش از ایران خواست تا روند تحقیقات در مورد سرنگون‌کردن هواپیمای مسافری اوکراینی در ژانویه گذشته را تسریع بخشد. این در حالی است که یک مسئول ایرانی تأکید کرده به زودی گزارش نهایی صادر خواهد شد.

ایکاو آژانس متخصص وابسته به سازمان ملل است که در زمینه تضمین سلامت ترابری هوایی جهانی فعال است.

آژانس گفته‌است که اعضای هیئت مدیره آن شامل 36 کشور هستند که این خواسته را بعد از گذشت 10 ماه از سرنگون‌کردن هواپیمای اوکراینی با موشک زمین به هوای ایرانی مطرح کردند.

سالواتور اسکیاچیتانو رئیس ایکاو درجریان نشست هیئت‌مدیره گفت: «ما در تماس‌های متعددی با هواپیمایی کشوری ایران، مسئولان را به تسریع در روند تحقیقات مربوط به این حادثه تشویق کردیم.» این در حالی است که نماینده ایران در ایکاو گفته‌ است که گزارش کاملی برای ارائه به هیئت‌مدیره در مورد پیشرفت تحقیقات، تنظیم شده ‌است.

فرهاد پرورش پیشتر به رویترز گفته بود که پیش‌نویش گزارش نهایی آماده شده و در حال ترجمه شدن است.

به گفته او این گزارش ظرف دو هفته برای کشورهای عضو ایکاو ارسال خواهد شد و ایران به اصول بین‌المللی تحقیقات هوایی موسوم به «پیوست 13» پایبند است.

این اصول متضمن لزوم تنظیم گزارش نهایی ظرف 12 ماه از حادثه می‌باشد که در مورد هواپیمای اوکراینی تا اوایل ژانویه آینده امتداد می‌یابد؛ هر چند که بسیاری از تحقیقات در سطوح بالا، زمان بیشتری می‌گیرند.

به گفته منبع آگاه از مذاکرات، علی‌رغم مشخص نشدن زمان نهایی، برخی از کشورها از جمله کانادا نسبت به عدم شفافیت ایران در برخورد با این موضوع، نگران هستند.

به اشتباه

سپاه پاسداران گفته بود که این هواپیما در 8 ژانویه گذشته به اشتباه به عنوان یک موشک دشمن و در اوج تنش‌های میان آمریکا و ایران، هدف پدافند قرار گرفت.

این در حالی است که کانادا و خانواده قربانیان درپی گزارش اولیه در مورد داده‌های دو جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی که در ژوئیه گذشته برای خوانش اطلاعات به فرانسه فرستاده شد، خواهان پاسخ‌های بیشتر هستند.

بسیاری از قربانیان این هواپیما از شهروندان کانادایی یا افرادی بودند که در این کشور اقامت دائم داشتند.