۱۳۹۹ آبان ۱۳, سه‌شنبه

اتریش: عامل حمله تروریستی برنامه بازپروری تندروها را فریب داده بود

 


ارل نهامر وزیر کشور اتریش سه شنبه 3 نوامبر در پی وقوع حمله در وین گفت که پلیس، 18 عملیات یورش را به مورد اجرا گذاشته و 14 نفر را در چارچوب تحقیقات پیرامون تیراندازی خونین وین دستگیر کرده که 4 کشته و 22 زخمی را برجای گذاشت.

نهامر در نشست خبری تلویزیونی خود گفت: « 18 عملیات یورش در وین و ایالت اترش سفلی به مورد اجرا در آمد و 14 نفر دستگیر شدند. عامل حمله این توانسته بود، برنامه بازپروری تندروها و همچنین عوامل پیگیری این برنامه را «فریب» دهد.

به گفته او هنوز دلایلی مبنتی براین که در این حمله خونبار در مرکز وین بیش از یک نفر شرکت داشته، وجود ندارد و تصاویر برداشته شده، «بیانگر وجود عامل دیگری در این عملیات نیست.»

رسانه‌های محلی پیشتر تاکید کردند که یکی از عوامل تیراندازی دوشنبه که به ضرب گلوله پلیس کشته شده، برای سرویس اطلاعاتی، عنصر شناخته شده‌ای است.

فلوریان کلینک سر دبیر رونامه « فالتر» گفته است که عامل این حمله که کشته شده، آلبانی تبار و 20 ساله بود که در وین به دنیا آمده و بزرگ شده بود. وی افزود که این فرد برای دستگاه اطلاعاتی محلی شناخته شده بود زیرا یکی از 90 تندروی اتریشی بود که خواهان رفتن به سوریه و نبرد زیر پرچم داعش بودند.

کلینک بدون فاش ساختن منبع اطلاعات خود فاش ساخت که عامل حمله، کارتین اس نام داشت که آلبانی تبار است اما والدین او اهل مقدونیه شمالی هستند.

بر اساس برآورد پلیس، کارتین از توان لازم برای برنامه ریزی چنین حمله ای در وین برخوردار نبود.

از طرفداران داعش

این در حالی است که به گفته وزیر کشور اتریش در صبح سه شنبه 3 نوامبر، عامل کشته شده این عملیات از جمله طرفداران «داعش» بود.

وزیر کشور اتریش درنشست خبری خود بدون دادن توضیحات پیرامون عامل این عملیات گفت: «او فقردی تندرو بود که احساس نزدیکی به داعش داشت و بازرسان بعد از منفجر کردن در خانه او وارد منزلش شدند که مملو از سلاح بود و مسلسل و و کمربندهای انفجاری در آن پیدا شدند که روشن شد کمربندهای قلابی بودند.»

آنها «چند نفر» بودند

وزیر کشور پیشتر خاطر نشان نمود که دستکم یه فرد مظنون وجود دارد که متواری است و پلیس بر این مبنا کار می‌کند که چند نفر در این عملیات شرکت داشتند اما این امر به شکل رسمی، تائید نشده است. به گفته او بازجویان سعی دارند که هویت این «چند نفر» را مشخص کنند زیرا تیراندازی در چند نقطه رخ داد.

خبرگزاری «ابا» در مرحله بعدی عنوان کرد که مهاجم کشته شده، دو تابعیت اتریشی و مقدونیه شمالی را داشته و سال گذشته به خاطر ارتکاب اقدامی ترووریستی برای سفر به سوریه، محکوم شد.

تیراندازی‌ها در 6 نقطه متفاوت در وین در نخستین ساعات دوشنبه شب 2 نوامبر قبل از پیاده شدن مقررات قرنطینه عمومی در ارتباط با کووید 19 برای مقابله با موج دوم کرونا در اتریش رخ داد.