۱۳۹۹ آبان ۲۳, جمعه

تحرک نظامی مراکش علیه اقدامات تحریک‌آمیز پولیساریو

 

مراکش جمعه 13 نوامبر با محکوم‌کردن اقدامات «تحریک‌آمیز» جبهه پولیساریو، اعلام کرد که عملیات نظامی را در منطقه دور افتاده کرکرات در صحرای غربی در مرز با موریتانی به هدف «تحکیم مجدد آزادی رفت و آمد» غیرنظامی و بازرگانی درمنطقه اجرا کرده‌ است.

خبرنگار العربیه گزارش داد که ارتش مراکش، حمله جبهه پولیساریو درمنطقه المحبس را خنثی کرده ‌است.

وزارت خارجه مراکش در بیانیه رسمی خود تأکید کرد که این عملیات به دنبال اقدام عناصر جبهه آزادسازی الساقیه و وادی الذهب (پولیساریو) از 21 اکتبر در ایجاد مانع در سر راه کامیون‌های باری حامل کالا به سمت موریتانی و کشورهای آفریقایی صحرای جنوبی، انجام گرفت.

این بیانیه، اقدامات تحریک‌آمیز شبه‌نظامیان جبهه جدایی‌طلب پولیساریو در منطقه دور افتاده کرکرات در صحرای مراکش را خطرناک و غیرقابل قبول توصیف کرده و تأکید کرد که مراکش، بیشترین میزان خویشتن‌داری را در این منطقه از خود نشان داده ‌است.

گزینه‌ای وجود ندارد

در بخش دیگری از این بیانیه آمده ‌است که مسئولان مرکش، گزینه دیگری جز عمل به مسئولیت‌های خود به منظور متوقف ساختن اشکالات به وجود آمده ناشی از تحرکات جبهه پولیساریو ندارد.

در ادامه بیانیه تأکید شده که مراکش، ضرورت تحکیم آزادی رفت و آمد غیرنظامی و بازرگانی در گذرگاه کرکرات را بعد از رخنه خودروهای شبه‌نظامیان و اقدامات زورگویانه آنها و اشکال آفرینی در تردد افراد و کالاها در این محور، مورد تأکید قرار داده ‌است و پولیساریو همواره در کار ناظران نظامی سازمان ملل در منطقه، اشکال آفرینی می‌کند.

شایان تذکر است که جبهه پولیساریو سال‌هاست که خواهان برپایی کشوری مستقل در منطقه الساقیه الحمراء و وادی الذهب است که سرشار از منابع فسفات بوده و و مشرف بر ساحل اقیانوس اطلس است که در طول صدها کیلومتر امتداد یافته و مملو از ماهی و منابع شیلات می‌باشد. این درحالی است که مراکش، خودمختاری گسترده‌ای را در مورد اهالی این منطقه برسمیت می‌شناسد که از 1979، تاریخ عقب‌نشینی موریتانی از این مناقشه و ضمیمه شدن وادی الذهب به شهرهای الساقیه الحمراء به مراکش از زمان عقب‌نشینی ارتش اسپانیا در سال 1975، کاملاً زیر کنترل مراکش قرار دارد.