۱۳۹۹ آبان ۲۸, چهارشنبه

اصابت 7 راکت کاتیوشا به اطراف سفارت آمریکا در بغداد

 

همزمان با اعلام وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا، پنتاگون در شامگاه سه‌شنبه 17 نوامبر 2020 مبنی بر کاهش تعداد نیروهای آمریکا در عراق تا نیمه ژانویه آینده، 7 فروند راکت کاتیوشا به اطراف سفارت آمریکا در بغداد پرتاب شده که 4 فروند از آنها در منطقه سبز و مابقی در خارج از آن اصابت کرده و منجر به کشته شدن یک کودک و مجروح شدن 5 نفر غیرنظامی شد.

در این رابطه ارتش عراق در بیانیه‌ای تاکید کرد که شامگاه سه‌شنبه 4 راکت کاتیوشا به داخل منطقه سبز بغداد اصابت کرده و افزود که این راکتها از منطقه «الألف دار» در بغداد نو پرتاب شده است.

از سویی یک منبع امنیتی گفت که دست‌کم 4 راکت به سوی منطقه سبز بغداد پرتاب شده و برخی از آنها به نزدیکی سفارت آمریکا اصابت کرده است.

در پی این حمله راکتی آژیرهای خطر سفارت آمریکا در داخل منطقه سبز بغداد که شامل ساختمان‌های دولتی و مقرهای نمایندگی‌های خارجی است، به صدا درآمد.

پس از آن کمیته اطلاع‌رسانی امنیتی عراق در بیانیه‌ای گفت:« معلوم شد که تعداد 7 فروند راکت پرتاب شده که 4 فروند از آنها در منطقه سبز اصابت کرده و 3 راکت دیگر در خارج از آن منطقه اصابت کرده‌اند که یکی از آنها در نزدیکی شهرک درمانی و یکی دیگر به ورودی پارک الزوراء اصابت کرده و سومی در آسمان منفجر شده است. همچنین این راکت‌ها از مکانی در خیابان الضغط در شهرک دوم الامین پرتاب شده و منجر به کشته شدن یک کودک و مجروح شدن 5 نفر دیگر شد که همه آنها غیرنظامی هستند».

از سویی فرماندهی عملیات مشترک عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که «با ادامه فعالیت دولت عراق در تحقق دستاوردهای حاکمیتی و بالا بردن سطح توانایی‌های حرفه‌ای و شایستگی نیروهای امنیتی و آمادگی‌های آنها برای مقابله با تهدیدهای تروریستی که با اعلام خروج صدها تن از نیروهای خارجی همراه شده، برخی نیروهای خارج از چارچوب قانون و خارج از اجماع ملی تلاش می‌کنند تا در روند تحقق دستاوردهای حاکمیتی کارشکنی کرده و مجددا بر ایجاد تنش و برهم زدن اوضاع و ایجاد بی‌ثباتی شرط بسته تا به منافع‌شان و اهداف کوته‌نظرانه‌شان که کاملا از منافع ملی به دور است، خدمت رسانند.

در این بیانیه همچنین آمده است که «آنچه بغداد پایتخت، شامگاه سه‌شنبه، از اصابت تعدادی از پرتابه‌ها به میدان جشن‌ها و مناطق اطراف آن و همچنین در نزدیکی شهرک درمانی و (پارک)الزوراء شاهده بوده که منجر به کشته شدن یک کودک و مجروحیت 5 نفر از غیرنظامیان شده، بدون پیگرد و مجازات نخواهد ماند و دستگاههای امنیتی و اطلاعاتی ما تدابیر خود را برای شناسایی مجرمان و رساندن آنها به سزای اعمال‌شان آغاز کرده‌اند».

شایان ذکر است که وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون پیش از این سه‌شنبه اعلام کرد که دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا به جای خروج کامل نیروهای آمریکایی از کشورهای افغانستان و عراق که وعده اجرای آن را تا عید کریسمس امسال داده بود، اکنون و پیش از ترک پست ریاست جمهوری به طور شدید نیروهای آمریکایی را در افغانستان از 4500 به 2500 نفر و در عراق از 3000 نفر به 2500 نفر کاهش خواهد داد.

در همین راستا کریستوفر میلر سرپرست وزارت دفاع آمریکا که هفته گذشته پس از برکناری مارک اسپر وزیر دفاع پیشین آمریکا از سوی دونالد ترامپ به این سمت تعیین شده است، گفت که «تا 15 ژانویه سال 2021 تعداد نیروهای‌مان در افغانستان به 2500 سرباز و تعداد نیروهای‌مان در عراق نیز تا همان موقع به 2500 سرباز کاهش خواهد یافت».

علاوه بر آن سرپرست وزارت دفاع آمریکا افزود:« این در توافق با طرح‌ها و اهداف‌ استراتژیک‌مان است که مورد حمایت مردم ایالات متحده آمریکا است، و به معنی تغییر سیاست ایالات متحده یا اهداف آن نیست».