۱۳۹۸ آبان ۲۸, سه‌شنبه

۴٫۸ میلیارد دلار اختلاس روحانی به نفع «تروریسم»

وزارت خارجه آمریکا در حساب توییتری‌اش نوشت، بانک مرکزی ایران در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ میلیاردها دلار و یورو را به حساب سپاه قدس واریز کرده است.
در ادامه این توییتر آمده است، حسن روحانی رئیس جمهوری ۴٫۸ میلیارد دلار را از صندوق توسعه ملی اختلاس کرده تا در راستای «تروریسم» هزینه شود.

گفتنی است در پی افزایش بیش از ۵۰ درصدی بهای بنزین، اعتراض‌های فراگیر در اکثر شهرهای ایران برپا شد که به کشته شدن بیش از ۴۰ نفر تاکنون انجامیده است.

اقتصاد ایران در اثر اعمال تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت این کشور، متهم سازی ایران از سوی واشنکتن به حمایت از «تروریسم» و برهم زدن ثبات منطقه خاورمیانه، به شدت با بحران مواجه شده است.

وزارت خارجه آمریکا از آغاز ماه نوامبر، بخش ساختمان سازی را هدف تحریم‌های خود قرار داده و خرید وفروش ۴ ماده دارای کاربرد در برنامه‌های نظامی یا هسته‌ای ایران را نیز مشمول تحریم کرده است اما جهت تسهیل کار شرکت‌های خارجی برای ادامه فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای در ایران، مواردی را از این تحریم‌ها معاف کرده است.

این گونه تصمیم‌های وزارت خارجه آمریکا نشان دهنده اعمال فشارهای حداکثری بر اقتصاد ایران از طریق قرار دادن بخش‌های بزرگی از اقتصاد این کشور در دایره تحریم‌ها می‌باشد. تا بدین ترتیب ایران وادار به متوقف کردن فعالیت‌های هسته‌ای در ازای برداشته شدن مجازات‌های فلج کننده اقتصادش شود.

از همان تاریخ بود که دولت آمریکا سیاست اعمال مجازات‌ها علیه ایران را از سرگرفته و تشدید کرد تا این کشور را وادار به مذاکرات دوباره به هدف دستیابی به توافقی کند که به موجب آن برنامه موشک‌های بالستیک و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران نیز متوقف شود.