۱۳۹۸ آذر ۲, شنبه

فراخوان معترضان برای اعتصاب سراسری در لبنان


در پی اقدام معترضان برای نصب تندیس جدید انقلاب در میدان شهدای بیروت، روز جمعه ۲۲ نوامبر لبنان شاهد فراخوان‌های معترضان برای برگزاری اعتصاب سراسری در روز دوشنبه آینده بود.

تندیس انقلاب در وسط میدان شهدای بیروت جمعه صبح از سوی افراد ناشناسی به آتش کشیده شد.

این در حالی است که بنابه گزارش‌های رسانه‌ای و با ادامه اعتراض‌های مردم لبنان علیه طبقه حاکمه در این کشور، ریا الحسن وزیر کشور لبنان طی اظهاراتی هر گونه کاربرد نیروی مفرط علیه تظاهرکنندگان در این کشور را تکذیب کرد.

روز جمعه مصادف با هفتاد و ششمین سالگرد استقلال لبنان بود اما این مناسبت امسال دارای طعم دیگری بود، و دولت این کشور محل برگزاری رژه نظامی سنتی این کشور که سالانه در میدان شهدا برگزار می‌شد را به مقر وزارت دفاع منتقل کرد.


از سویی تظاهرکنندگان لبنانی حاضر در میدان شهدا به همین مناسبت این میدان را به صحنه برگزاری رژه‌ای غیرنظامی تبدیل کرده و هزاران تن از لبنانی‌ها در میدان شهدا تجمع کردند.

تظاهرات در بیروت و دیگر مناطق لبنان همچنان ادامه دارد و ده‌ها تن از مردم لبنان در مقابل مرکز انجمن بانک‌های لبنان در بیروت و دیگر مناطق تجمع کرده و سیاست‌های مالی کشورشان را محکوم کردند.

تظاهرکنندگان لبنانی در حالی که پرچم‌های کشورشان را حمل می‌کردند شعارهایی در محکومیت فساد در کشورشان سردادند.

در شهر صیدا در جنوب لبنان مرکز «کنترل ترافیک» از اقدام تظاهرکنندگان به بستن تقاطع ایلیا که یک ماه است مردم این شهر در آن اعتراض می‌کنند، خبر داد.

این در حالی است که آژانس ملی اطلاع‌رسانی لبنان از ریا الحسن وزیر کشور در دولت مستعفی لبنان نقل کرد که دست داشتن نیروهای امنیتی لبنان در کاربرد نیروی مفرط برای متفرق کردن تظاهرکنندگان را قاطعانه تکذیب کرد.

وزیر کشور لبنان افزود که «دستورها خیلی واضح بوده که در تعامل با تظاهرکنندگان از زور و خشونت استفاده نشود».

وزیر کشور لبنان همچنین اعلام کرد که قرار است «تحقیق‌هایی درباره بعضی از اماکن همانند پل الرینغ و میدان ریاض الصلح در بیروت که در آنها ناآرامی‌های روی داده، انجام شود».

لبنان از ۱۷ اکتبر گذشته شاهد وقوع تظاهرات بی‌سابقه‌ای علیه تمامی مسئولان سیاسی این کشور بود که آنها را افرادی «فاسد و نالایق» توصیف کرده بود.

جنبش اعتراضی مردم لبنان پس از آن آغاز شد که مالیات در این کشور افزایش یافت و با بالاگرفتن اعتراضات به افزایش مالیات، سعد حریری نخست وزیر لبنان که دولت او برای برون‌رفت از بحران به بن‌بست رسیده، از سمتش در پست نخست وزیری استعفا داد.

با استعفای حریری رایزنی‌ها اما علی‌رغم نگرانی‌ها از وقوع بحران مالی و نابسامانی‌های اقتصادی بدون رسیدن به راه حلی ادامه یافت که با این وجود تاکنون خشم مردم لبنان را بر انگیخته است.