۱۳۹۷ دی ۱۶, یکشنبه

رسانه‌های ولایت فقیه: خروج متیس از کابینه [ترامپ] خبر خوبی نیست



خبرگزاری رسمی رژیم در گزارشی راجع به تصمیم آمریکا برای خارج کردن نیروهای این کشور از سوریه، نگرانی و التهاب حکومت آخوندی از حرکت نیروهای آمریکایی به سمت عراق را برملا کرد و نوشت: خبری به نقل از یک منبع در شورای مردمی شهر دیرالزور حاکی است که حدود ۱۰۰ کامیون بزرگ با پلاک عراق، حامل خودروهای هامر، هاموی، زرهی و سایر تجهیزات نظامی و لجستیکی، مناطق اطراف ریف دیر الزور را به سمت استان حسکه ترک کردند و به سوی کردستان عراق حرکت کردند.۹۰
خبرگزاری حکومتی ایرنا افزود: ‘دونالد ترامپ’ رئیس جمهوری آمریکا، هفته پیش از خروج نیروهای کشورش از خاک سوریه خبر داد. وی در سفر چهارشنبه هفته گذشته به عراق گفته بود که از عراق خارج نمی‌شویم و ممکن است از اینجا برای عملیات در سوریه استفاده کنیم.

مقامات بغداد به طور صریح احتمال انتقال نیروهای آمریکایی مستقر در سوریه به خاک عراق و مشخصا اقلیم کردستان عراق را نفی یا تایید نکرده‌اند.

خبرگزاری رسمی رژیم با سوزوگداز اضافه کرد: احزاب و شخصیت‌های سیاسی عراق صریحا خواستار پایان حضور نظامی آمریکا در عراق شده و بسیاری از نمایندگان پارلمان نیز تاکید کرده‌اند که پارلمان بزودی به این مساله ورود خواهد کرد.

یک رسانه حکومتی دیگر نیز در رابطه ترس و نگرانی رژیم از تحولات منطقه و تغییرات در کابینه آمریکا نوشت: در حالی که ابتدا تهران اخبار خروج آمریکا از سوریه را باب میل خود می‌دید، خروج متیس از کابینه خبر خوبی برای جمهوری اسلامی نیست. اکنون جان بولتون موقعیت مستحکم تری در کابینه ترامپ پیدا کرده است؛ کسی که موضع خصمانه ای نسبت به رژیم تهران دارد. همچنین او روابط خوبی با مجاهدین دارد.

خبرگزاری حکومتی انتخاب به نقل از اندیشکده شورای آتلانتیک نوشت: پومپئو مانند بولتون معتقد است دشمنان آمریکا حکومت‌های شروری هستند که آمریکا نباید در جهت منافع آنها گامی بردارد. این نگاه به جهان، به خصوص در رابطه با جمهوری اسلامی خطرناک است. در کنار فقدان یک کانال ارتباطی میان این دو کشور، چنین نگاهی زمینه ساز برخوردهای خصمانه است.

با خروج متیس، ترامپ به فکر جایگزینی خواهد بود که نگاه خصمانه مشترکی با او نسبت به ایران داشته باشد.