۱۳۹۷ بهمن ۵, جمعه

آخرین تحولات ونزوئلا



در حالی که به گزارش رسانه‌های بین‌المللی، در جریان درگیریهای ۴۸ساعت گذشته در ونزوئلا، حداقل ۱۳ تن کشته شده‌اند، خوان گوایدو، رئیس پارلمان این کشور که اکنون به عنوان رئیس جمهور موقت ونزوئلا توسط بسیاری از کشورهای جهان به رسمیت شناخته شده است، به نیکلاس مادورو پیشنهاد کرد که در صورت کناره‌گیری از قدرت عفو خواهد شد.

در یک تحول دیگر، جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد آمریکا بر قطع دسترسی حکومت نیکلاس مادورو به منابع مالی اش متمرکز شده است و چنین منابعی باید در اختیار خوان گوایدو، رقیب او، قرار گیرد.
وزارت امور خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که دستور خروج کارکنان غیر ضروری سفارت آمریکا در ونزوئلا، از این کشور صادر شده است.
آمریکا هم‌چنین از شورای امنیت خواست تا برای بررسی «بحران ونزوئلا» تشکیل جلسه دهد.


دونالد توسک، رئیس شورای اروپا، ابراز امیدواری کرد تمامی کشورهای اروپائی همصدا از «نیروهای دموکراتیک در ونزوئلا» حمایت کنند و افزود پارلمان ونزوئلا و گوآیدو از مشروعیت دموکراتیک برخوردارند. اتحادیه اروپا نیز طی پیامی از حکومت ونزوئلا خواست برگزاری یک انتخابات آزاد را بپذیرد.


آنتونی تاجانی رئیس پارلمان اروپا در توئیت خود اعلام کرد: من از مادورو می خواهم به مردم ونزوئلا احترام گذاشته و از خشونت اجتناب کند. 
پارلمان اروپا از دادگاه جنایی بین الملی خواستار تحقیق درمورد جنایات مرتکب شده این رژیم شده است.