۱۳۹۷ بهمن ۱, دوشنبه

تشدید بحران درونی رژیم بر سر عواقب تصویب لوایح پالرمو و CFT


پس از رد ایرادات شورای نگهبان ارتجاع به کنوانسیون CFT توسط مجلس رژیم در جلسه روز یکشنبه و ارجاع این لایحه به مجمع تشخیص مصلحت نظام، رسانه های رژیم با درج مواضع باندهای مختلف، کشمکش درونی رژیم را بار دیگر به نمایش گذاشتند.

روز یکشنبه مجلس ارتجاع با پافشاری بر مصوب قبلی خود ۱۹ایراد شورای نگهبان به CFT را به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاد،
و لعیا جنیدی مشاور حقوقی روحانی نسبت به رویکرد مجمع تشخیص برای تصویب این لوایح ابراز خوش‌بینی کرده و گفت: «از صحبت‌های رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم‌چنین برمی‌آمد که بخواهد به‌سرعت به این موضوع رسیدگی کند. امیدوارم در عمل هم به نتیجه خوبی برسد».
در همین حال حشمت‌الله فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت مجلس ارتجاع با اشاره به رویکرد روز گذشته مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد لایحه پالرمو هشدار داد: «مجمع تشخیص باید نظر رد یا تأیید خود نسبت به لایحه پالرمو را ارائه کرده و وارد فضای اصلاحی نشود چون این به معنای کاستن از حدود و اختیارات قوه قانون‌گذاری در کشور است». وی با اشاره به شکاف بین باندهای حاضر در مجمع افزود: «انجام اصلاحیه یک بدعت است که امیدوارم شکل نگیرد. این روند کم‌سابقه بوده است. کما اینکه به نظر می‌رسد هنوز جایگاه هیئت عالی نظارت در مجمع تشخیص، مشخص نشده و اختلاف‌نظر جدی بین هیئت عالی نظارت و کمیسیون‌های مجمع با صحن مجمع وجود دارد».
هم‌چنین کواکبیان عضو دیگر مجلس ارتجاع هم خط‌ونشان کشید که: «ما به‌عنوان مجلس معتقد هستیم که مجمع تشخیص مصلحت نظام صرفاً در مورد اختلافات شورای نگهبان و مجلس باید به موضوع ورود کند و مجمع نمی‌تواند قانون‌گذار جدیدی تلقی شود و همان اختلافاتی که مطرح‌شده بود را باید بررسی کند». وی افزود: “CFT و پالرمو در مجمع تصویب می‌شوند».
از سوی دیگر باند دلواپسان در سکوت خامنه‌ای به حملات خود به باند رقیب ادامه دادند. علاوه بر آخوندهای قم که روزهای گذشته به لشکرکشی علیه تصویب این لوایح دست‌زده بودند 
علیرضا بیگی عضو مجلس ارتجاع گفت: «ظریف ثابت کرد برای آن‌که به هدف خود دست پیدا کند حاضر است از همه‌چیز مایه بگذارد. او به منتقدان CFT تهمت پول‌شویی و قاچاق سازمان‌یافته زد و بعد هم در مجلس حاضر شد و در جلسات مجلس تلاش کرد که بگوید مقصود من این نبوده است» وی با حمله به باند روحانی افزود: این جریان امتحان عجیبی را پشت سر گذاشت. خصوصاً با شرایطی که برای برجام پیش آمد. سازشکاران آبروی سیاسی خودشان را درگرو اراده و خواست امریکا قراردادند و تعهداتی را که امریکا باید به ایران می‌داد، از قول خودشان به مردم ایران دادند».
و وطن امروز ۳۰ دی‌ماه از باند دلواپسان نظام ابراز نگرانی کرد: «باوجود رفتاری که FATF با کره شمالی داشته است، می‌توان پیش‌بینی کرد پس از مسئله پول‌شویی و تروریسم، نوبت موشک‌های ایران خواهد بود و این نهاد، در برنامه اقدامی جدید برای موشک‌‌های ایران نسخه جدیدی خواهد پیچید».