۱۳۹۷ بهمن ۱۱, پنجشنبه

رویترز: سازوکار ویژه مالی اتحادیه اروپا بسیار شبیه برنامه نفت در برابر غذاست

خبرگزاری رویترز به نقل از دو دیپلومات گزارش داد، آلمان و فرانسه و انگلستان رسماً سازوکار ویژه اروپا را برای تسهیل بازرگانی غیر دلاری با رژیم ایران و دور زدن تحریمهای آمریکا اعلام می‌کنند.

رویترز افزود: بعید است این سازوکار که ماه هاست توسط اتحادیه اروپا تهیه شده، طی چندین ماه عملیاتی شود. و این نهاد بعید است تجارت با رژیم ایران را که در شروع با تمرکز اصلی بر غذا، دارو و کمک های انساندوستانه و تبادلات مالی اندک طراحی شده،‌ احیا کند.
این خبر گزاری افزود: این نهاد برای تبادلات مالی مربوط به نفت که به شدت تحت تحریم های آمریکا قرار گرفته، استفاده نخواهد شد. یک دیپلمات اروپایی گفت: این اقدام بطور چشمگیری اوضاع را تغییر نمی دهد.

پیش از این رسانه‌های حکومتی نوشته بودند: سازوکار ویژه مالی اتحادیه اروپا بسیار شبیه برنامه نفت در برابر غذاست که برای دولت سابق عراق اجرا شده بود.

سفارت آمریکا در آلمان اعلام کرد: انتظار نداریم سازوکار جدید اروپا که تجارت غیردلاری با رژیم ایران را تسهیل می کند به هیچ صورتی بر تلاشها برای اعمال فشارحداکثر اقتصادی بر این رژیم تأثیری داشته باشد.
رویترز گزارش داد: یک سخنگوی سفارت آمریکا در آلمان گفت همانگونه که دونالد ترامپ روشن ساخته، نهادهایی که در فعالیت قابل تحریم با رژیم ایران شرکت دارند عواقب شدیدی را ریسک می کنند که ممکن است از دست رفتن دسترسی به نظام مالی آمریکا و همچنین معامله با آمریکا یا کمپانیهای آمریکا را شامل شود.