۱۳۹۷ آذر ۲۳, جمعه

سفیر آمریکا در یمن:‌ از نزدیک نقش رژیم ایران، در یمن را زیر نظر خواهیم گرفت

سفیر آمریکا در یمن
متیو تولر سفیر آمریکا در یمن گفت واشنگتن از نزدیک نقش رژیم ایران را در یمن زیر نظر خواهد گرفت. وی گفت تلاش رژیم ایران برای پشتیبانی از شبه‌نظامیانی که علیه دولت قانونی یمن اقدام می‌کنند را نمی‌پذیریم. سفیر آمریکا در یمن گفت «اجرای قطعنامه ۲۲۱۶شورای امنیت سازمان ملل متحد، شبه‌نظامیان حوثی را مجبور خواهد کرد اسلحه خود را تسلیم کنند.



تولر در مصاحبه با تلویزیون الحدث گفت برخی تلاش خواهند کرد نتایج مذاکرات ۱۳دسامبر، درباره شهر و بندر الحدیده را به شکست بکشانند.
استقبال از نتایج مذاکرات صلح یمن
همچنین سفیر عربستان در واشنگتن در واکنش به توافقات اولیه یمنیها در صفحه توییتر خود نوشت: تلاش ائتلاف عربی حوثی‌ها را مجبور کرد تا در سوئد به میز مذاکره با دولت یمن بنشینند و با نظارت سازمان ملل به توافق برسند.

خالد بن سلمان با استقبال از توافق به دست آمده در سوئد نوشت، ائتلاف عربی به‌منظور حمایت از مردم یمن و دولت قانونی آن کشور و همچنین پایان جنگ و بحران انسانی که شبه‌نظامیان حوثی با حمایت و دستور (رژیم) ایران انجام می‌دادند تشکیل شد...

وی همچنین نوشت: این توافق گام بزرگی برای بازگرداندن امنیت به یمن و منطقه از جمله دریای سرخ که گذرگاهی مهم برای تجارت بین‌المللی به‌شمار می‌رود را تشکیل می‌دهد. امیدواریم که حوثی‌ها فعالیت به‌خاطر (رژیم) ایران را ترک کنند و به‌خاطر یمن فعالیت کنند و صلح فراگیر را بپذیرند.
توافق برای توقف فوری درگیریها در الحدیده و...
خاطر نشان می‌شود که طرف‌های یمنی روز پنجشنبه ۲۲آذر ۹۷در پایان نشست صلح خود در سوئد که تحت نظارت سازمان ملل برگزار شد، با توقف فوری درگیریها در شهر ساحلی الحدیده و خارج کردن گروه‌های مسلح از این شهر توافق کردند.

بر اساس این توافق هر دو طرف متعهد می‌شوند که هیچ‌گونه تجهیزات نظامی به استان الحدیده وارد نکنند و فوراً تمامی درگیریها را در این شهر و بندر الحدیده و بنادر الصلیف و رأس عیسی را متوقف کنند.

بر اساس این توافق افراد مسلح بایستی ظرف ۱۴روز از این شهر و بندر آن عقب‌نشینی کنند.

همچنین قرار است تمامی درآمدهای بنادر الحدیده و الصلیف و رأس عیسی به بانک مرکزی یمن انتقال یابد تا از طریق شعبه موجود در الحدیده حقوق کارمندان پرداخت شود.

تمامی طرف‌ها باید رفت و آمد غیرنظامیان و ورود کالاها به شهر الحدیده و بنادر الحدیده و الصلیف و رأس عیسی را تسهیل کنند و مانع ورود کمکهای بشردوستانه نشوند.

بر اساس این توافق حضور سازمان ملل در شهر الحدیده و بنادر مذکور افزایش می‌یابد.

سازمان ملل نقش مهمی در حمایت از اداره و تفتیش مؤسسه کل بنادر الحدیده، الصلیف و رأس عیسی خواهد داشت.

همچنین مسئولیت امنیت الحدیده و بنادر مذکور به عهده نیروهای امنیتی محلی خواهد بود.

مریکا، امارات، کویت، مصر و بحرین از این توافق استقبال کردند.

 بیشتر بخوانید:
رژیم ایران در پشت موشک های شبه نظامیان حوثی در یمن

آمریکا: باید در یمن راه را بر دخالت رژیم ایران ببندیم
پیشرفت در مذاکرات دولت قانونی یمن با شبه نظامیان حوثی حول پرونده تبادل اسرا