۱۳۹۷ دی ۶, پنجشنبه

مقام وزارت فرهنگ و ارشاد ایران: رسانه مستقل کم داریم


  مد یرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید، شمار رسانه‌‌های مستقل کم در ایران کم است. حمیدرضا ضیایی‌پرور تلگرام را رسانه ملی ایران خواند و گفت، دوره نادیده گرفتن رسانه اجتماعی به سر رسیده است.


به گزارش ایسنا، حمیدرضا ضیایی‌پرور، چهارشنبه پنجم دی (۲۶ دسامبر) در سمینار “رسانه و اقتصاد” با گلایه از عدم استقلال اکثر رسانه‌های کشور گفت: «رسانه مستقل کم داریم. از ۱۰هزار مجوز رسانه که صادر شده است نصف آن‌ها فعال‌اند.»

او افزود: «نشریات اقتصادی یا هنری در بخش خصوصی هستند، اما عمده نشریات یا مستقیم به دولت وابسته هستند یا غیرمستقیم از دولت ارتزاق می‌کنند.»

او در ادامه تأکید کرد: «روزنامه‌نگاری تحقیقی در رسانه وابسته رخ نمی‌دهد. رسانه‌ای می‌تواند ضامن رشد و توسعه اقتصادی باشد که آزاد، مستقل و وابسته به بخش خصوصی باشد از رسانه دولتی چنین چیزی بیرون نمی‌آید.»

ضیایی‌پرور با تأکید بر این که رسانه “کارش انتقال واقعیت‌ها و تحلیل آن‌هاست” گفت: «رسانه وابسته به قدرت یکدست نیست، متاسفانه امروز رسانه و رسانه‌نگار جایگزین حزب شده است.»

“رسانه ملی ما تلگرام است”

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد یادآور شد، رسانه‌های جدید عمدتا به کمک رسانه‌های قدیمی می‌آیند، در حالی که در ایران این رسانه‌ها “به جای کمک جایگزین رسانه‌های قدیمی می‌شوند.”

حمیدرضا ضیایی‌پرور با اشاره به جایگاهی که شبکه‌های اجتماعی و به‌ویژه پیام‌رسان تلگرام در جامعه فعلی ایران کسب کرده‌اند می‌گوید، از طریق موبایل “از همه چیز” مطلع می‌شود و در شبکه‌های اجتماعی “علاوه بر خواندن می‌توان واکنش هم نشان داد.”

او می‌گوید‌، نقش شبکه‌های اجتماعی در افکار عمومی ایران چنان برجسته است که توانسته نماینده سراوان در مجلس را به دلیل رفتارش با یک کارمند گمرک “از موضع طلبکارانه به عذرخواهی” بکشاند.

ضیایی‌پرور گفت، مرجعیت رسانه‌ای در کشور از رسانه داخلی به رسانه‌های خارجی تغییر کرده و طبق بررسی‌ها، “نخبگان سیاسی، فکری و سرمایه‌ای کشور مخاطب رسانه خارجی هستند.” رسانه قالب طبقه متوسط جامعه نیز فضای مجازی است و طبقات پایین‌دستی نیز از رسانه‌های دولتی استفاده می‌کنند “هر چند که ماهواره هم دارند.”

او تشریح کرد: «بالغ بر ۶۰درصد از مردم به اینترنت دسترسی دارند. یعنی چیزی حدود ۵۵ میلیون نفر که از این تعداد، بین ۴۰ تا ۴۵ میلیون نفر از تلگرام استفاده می‌کنند و در واقع رسانه ملی ایران تلگرام است. به همین دلیل فیلتر کردند و سیاست انقباضی تشکیل دادند اما مردم ترکش نکردند.»

ضیایی‌پرور تأکید کرد: «دوره‌ای که ما رسانه اجتماعی را نادیده بگیریم تمام شده و امروز وارد رسانه فردی شده‌ایم. یعنی یک فرد می تواند یک زلزله هشت ریشتری رسانه‌ای ایجاد کند. »

“اینستاگرام، رسانه دوم مجازی”

حمیدرضا ضیایی‌پرور اینستاگرام را رسانه دوم و توییتر با ۱۰ میلیون مشترک را رسانه سوم مجازی در کشور خواند و گفت: «اکثرا افراد فعال در حوزه سیاسی در توییتر حضور دارند. توییتر رسانه گروه نخبگانی است که گروه مرجع هم هستند.»

خبرگزاری آلمان نیز با ارائه گزارشی در این باره می‌نویسد، تلگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی نظیر توییتر و فیس‌بوک سال‌هاست که نگرانی حاکمان ایران را برانگیختهند. اینترنت وسیله‌ای شده که از طریق آن اخبار مربوط به ناآرامی‌ها و اعتراض‌های ضددولتی منتشر می‌شود. با نشر عکس و ویدئو در ایننترنت اخبار نابسامانی‌ها و اعتراض به آنها به آسانی به اطلاع مردم داخل و خارج از ایران می‌رسد.

به نوشته این خبرگزاری، تلاش‌های تندروهای جمهوری اسلامی برای بستن شبکه‌های اجتماعی و ممنوعیت آن‌ها تا کنون موفقیت چندانی نداشته و مردم توانسته‌اند با استفاده از انواع ترفندها و فیلترشکن‌ها با سانسور دولتی مقابله کنند.

نقش شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه پس از آن برجسته شد که ایران بعد از تحریم‌های آمریکا باز هم عمیق‌تر در بحران اقتصادی فرو رفته و اعتراضات رو به گسترشی جامعه را فرا گرفته است.