۱۳۹۷ مرداد ۱۶, سه‌شنبه

امضای فرمان اجرایی تحریمها توسط رئیس جمهور آمریکا

روز دوشنبه رئیس‌جمهور آمریکا فرمان اجرایی اعمال مجدد تحریم‌ها علیه رژیم آخوندی را امضاء کرد.
دونالد ترامپ در این فرمان اجرایی که توسط سایت رسمی کاخ سفید منتشر شد، با تأکید بر تصمیم خود در هشتم ماه می برای خروج آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریمها، گفت: برای پیشبرد حداکثر فشار مالی بر رژیم ایران و پیگیری یک راه حل جامع و بادوام برای مجموعه کاملی از تهدیدات (این رژیم)، از جمله تکثیر و توسعه موشکی و سایر توانمندی‌های تسلیحات نامتقارن و متعارف، تجاوزهای منطقه‌یی آن و حمایت (این رژیم) از تروریسم و هم‌چنین فعالیت‌های شرورانه سپاه پاسداران و عواملش، این فرمان اجرایی را صادر می‌کنم».

رئیس‌جمهور آمریکا مجموعه اقداماتی را که به‌دنبال اعمال مجدد تحریم‌ها علیه رژیم به اجرا گذاشته خواهد شد تشریح کرده و در پایان می‌نویسد: «این فرمان، از ساعت ۱۲ و یک دقیقه به وقت (واشنگتن) در روز ۷ اوت ۲۰۱۸، اجرایی خواهد شد».
ترامپ هم‌چنین طی نامه‌یی به رؤسای مجلس نمایندگان و سنای آمریکا تصمیم خود را اعلام کرده است.

کاخ سفید روز دوشنبه اعلام کرد: دونالد ترامپ تحریم‌هایی را که تحت توافق وحشتناک (اتمی با رژیم) ایران رفع شده بود، مجدداً اعمال می‌کند.
پرزیدنت دونالد ترامپ گفت: «سیاست ما بر پایه یک ارزیابی روشنبینانه پیرامون دیکتاتوری (حاکم بر) ایران، حمایت آن از تروریسم و استمرار تجاوزاتش در خاورمیانه و سراسر جهان بنا شده است».
کاخ سفید می‌افزاید: «برای تضمین اعمال کامل (تحریم‌ها)، پرزیدنت ترامپ به ایستادن علیه تجاوزگری رژیم ایران ادامه خواهد داد و ایالات متحده به‌طور کامل اعمال مجدد تحریم‌ها را به اجرا خواهد گذاشت... دولت ترامپ قصد دارد به طور کامل تحریم‌ها را علیه رژیم ایران اعمال کند و کسانی که فعالیت‌هایشان با رژیم ایران را کاهش ندهند، در معرض عواقب شدیدی قرار می‌گیرند».

روز دوشنبه مقام‌های ارشد دولت آمریکا در یک کنفرانس خبری درباره شروع رسمی اعمال مجدد دور اول تحریم‌ها، رژیم آخوندی را اصلی‌ترین حکومت حامی تروریسم در جهان توصیف و اعلام کردند که هدف ایالات متحده، رساندن صادرات نفت رژیم به صفر است و تاکنون بیش از ۱۰۰ شرکت خارجی، قصد خود را برای خروج از بازار ایران اعلام کرده‌اند.

وال استریت ژورنال گزارش داد: «یک مقام ارشد دولت (آمریکا) گفت: «ما مصممیم که دسترسی این رژیم را به منابعی که آنها به‌طور سیستماتیک برای تأمین مالی تروریسم و توسعه تسلیحاتی و تهدید صلح و امنیت منطقه استفاده کرده‌اند، قطع کنیم... اقدامات ما هم‌چنان توانایی رژیم ایران را که بزرگ‌ترین حکومت حامی تروریسم است برای کسب منابع مالی به‌منظور ادامه تأمین مالی مجموعه گسترده رفتار شرورانه‌اش، به‌شدت محدود خواهد ماند».

ویکلی استانداردبه نقل از یک مقام ارشد آمریکایی درباره تحریم‌ها، نوشت: «ما بسیار مصممیم که از این اختیارات استفاده کنیم... ما از آنها به‌نحوی تهاجمی استفاده خواهیم کرد».

هیل مجله کنگره آمریکا به نقل از مقام‌های ارشد آمریکایی، می‌نویسد: «اتحادیه اروپا وضعیت ایران را «عمیقاً درک می‌کند» و می‌داند که تجارت (در آنجا) می‌تواند به معنی تجارت با سپاه پاسداران یا نیروی قدس باشد».

به گزارش واشنگتن‌پست، یک مقام آمریکایی، گفت: «سرمایه‌گذاران خارجی در ایران، هرگز نمی‌دانند که آیا در حال تسهیل تجارت هستند یا تروریسم؟».
بر اساس سند منتشر شده توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا درباره بازگشت تحریم‌ها علیه رژیم آخوندی که روز ۲۷ ژوئن به‌روز شده‌اند، تحریم‌هایی که در مرحله اول به اجرا گذاشته خواهند شد، عبارتند از:
-    تحریم خرید و یا کسب اسکناس‌های دلار آمریکایی توسط حکومت ایران.
-    تحریم بر تجارت طلا و فلزات گرانبها علیه رژیم ایران.
-    تحریم بر روی فروش، عرضه و یا انتقال مستقیم یا غیر مستقیم گرافیت و فلزات خام یا نیمه‌تمام هم‌چون آلومینیوم، فولاد، ذغال و نرم‌افزار فرایندهای صنعتی به و از ایران.
-    تحریم معاملات قابل توجه مربوط به خرید یا فروش ریال... یا وجوه یا حساب‌های قابل توجهی که در خارج از ایران بر پایه ریال حفظ می‌شوند.
-    تحریم مربوط به خرید، اشتراک یا تسهیل بدهی رژیم ایران.
-    و تحریم بخش خودروسازی رژیم ایران.

وزیر خارجه آمریکا طی پیامی در باره خیزشهای مردم ایران علیه دیکتاتوری فاسد آخوندی گفت: «ایالات متحده از حق مردم ایران برای اعتراض علیه فساد و سرکوب رژیم، بدون ترس از تلافی‌جویی حمایت می‌کند».
مایک پمپئو تأکید کرد: ««ما نسبت به گزارش‌ها درباره خشونت رژیم ایران علیه شهروندان غیر مسلح عمیقاً نگرانیم».

خبرگزاری رویتر روز دوشنبه به نقل از شبکه های اجتماعی گزارش داد تظاهرات روز یکشنبه برای ششمین شب در شهرهای ایران از جمله در کازرون جریان داشت. رویتر افزود: این تظاهرات اغلب با شعارهایی علیه هزینه بالای زندگی و فساد مالی شروع می شود ولی به سرعت تبدیل به تظاهرات ضد حکومتی می شوند.

سخنگوی وزارت کشور رژیم، سلمان سامانی، درباره گسترش و سازماندهیِ شدن اعتراضات مردم گفت: در یک ماه گذشته، ده‌ها دعوت تحت عنوان اعتراض به گرانی و وضعیت معیشتی در فضای مجازی و در سطح وسیع منتشر شد که عمده آنها منشأ خارجی داشته است اما توسط افرادی در داخل و در شبکه‌های اجتماعی بازنشر شده است.
سخنگوی وزارت کشور رژیم افزود: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته اگر چه تعدادی از افراد معترض برای بیان مشکلات اقتصادی حضور یافتند اما عناصر اصلی و محرک، عمدتاً افرادی هستند که اعتراض آنها مسائل و مشکلات اقتصادی نبوده بلکه با استفاده از شرایط ایجاد شده در زمینه‌های گرانی و معیشتی به دنبال ایجاد آشوب و نهایتاً تشدید نارضایتی هستند...