۱۳۹۷ شهریور ۷, چهارشنبه

فرانسه سفر دیپلمات‌ها و اعضای دولت خود به ایران را محدود کرد


سایت رادیو آلمان(فارسی) ۷/۶/۹۷ : « فرانسه سفر دیپلمات ها و اعضای دولت خود را به دلیل افزایش تنش با ایران محدود کرد. طبق دو بخشنامه داخلی به جز موارد مهم و فوری سفرها به ایران باید به تعویق بیفتند. وزیر خارجه فرانسه از اظهارنظر رسمی در اینباره خودداری کرد.

سفر روحانی به پاریس در زمستان ۱۳۹۵
خبرگزاری رویترز روز سه شنبه هفتم شهریور (۲۹ اوت) گزارش داد که در یکی از دو بخشنامه که نسخه ای از آن به دست این خبرگزاری رسیده، آمده است: رفتار مقامات ایران حاکی از برخوردی سخت تر با کشور ما و نیز با برخی دیگر از هم پیمانان ماست.
این دو بخشنامه از سوی موریس گوردو مونتانی، دبیرکل وزارت خارجه فرانسه در پاریس تدوین شده است. در بخشنامه داخلی دوم تأکید شده که رعایت این دستورالعمل برای همکاران دیگر وزارتخانه ها نیز الزام آور است.
در این اسناد همچنین به جلوگیری از بمب گذاری در همایش سالانه ۳۰ ژوئن سازمان مجاهدین خلق در در شهر ویوپنت، واقع در نزدیکی پاریس هم اشاره شده است.
در این ارتباط یک دیپلمات ایرانی در خاک آلمان بازداشت شد. دیپلمات دستگیر شده ۴۶ سال سن دارد و از او با نام اسدالله ا. یاد می شود. او در سفارت جمهوری اسلامی ایران در وین فعالیت می کرده است. پلیس آلمان در ارتباط با طرح حمله تروریستی به همایش شورای ملی مقاومت ایران در پاریس اقدام به دستگیری این دیپلمات ایرانی کرده بود.
دولت ایران دست داشتن در طرح بمب گذاری ادعا شده را رد کرده است. وزیر امور خارجه فرانسه از هرگونه اظهار نظر درباره دو بخشنامه داخلی خودداری کرده است. به گزارش رویترز سفارت ایران در پاریس هم درباره این موضوع واکنشی نشان نداده است.
این خبرگزاری می نویسد وخیم شدن رابطه با فرانسه برای ایران می تواند عواقب گسترده ای داشته باشد. دولت فرانسه به ویژه پس از خروج آمریکا از برجام تلاش زیادی برای حفظ توافق اتمی با ایران و ماندن در آن کرده است.......».