۱۴۰۰ اسفند ۱۶, دوشنبه

وزارت دفاع روسیه: ۲۲۰۳ زیرساخت نظامی اوکراین را منهدم کردیم


همزمان بایازدهمین روزحمله نظامی روسیه باوکراین، شواهد نشان می‌دهد که نیروهای روسی در نهایت می‌توانند وارد کی‌یف شده و کنترل آن را به دست گیرند

همزمان با یازدهمین روز حمله نظامی روسیه به اوکراین، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، این کشور از آغاز تهاجم نظامی به اوکراین، تا کنون ۲۲۰۳ زیرساخت نظامی اوکراین را منهدم، ۸ جنگنده را در جنوب این کشور سرنگون کرده و یک پایگاه هوایی نظامی را هدف قرار داده است.

وزارت دفاع روسیه همچنین خبر داد، ۶ پهپاد اوکراینی از نوع «بیرقدار»، ۶۹ جنگنده روی زمین، ۲۴ جنگنده در هوا و ۷۷۸ دستگاه تانک اوکراین را منهدم کرده است.

این وزارت‌خانه در ادامه افزود، نیروهای جدایی‌طلب دونتسک و لوهانسک توانسته‌اند کنترل ۱۱ شهر در شرق اوکراین را به‌دست گیرند.

از سوی دیگر، ارتش اوکراین نیز اعلام کرد از آغاز تهاجم نظامی پوتین به اوکراین تاکنون بیش از ۱۱ هزار سرباز روسی کشته شده‌اند.

با این وجود شواهد حاکی از آن است که کشورهای غربی باور دارند که نیروهای روسی در نهایت می‌توانند وارد کی‌یف، پایتخت اوکراین شده و کنترل آن را به دست گیرند.

ستاد کل ارتش اوکراین اعلام کرد که نیروهای روسیه در حال پیشروی به سمت «نیروگاه برق آبی کانیو» در جنوب کی‌یف هستند.

ارتش اوکراین همچنین خبر داد که روسیه با ایجاد یک کریدور زمینی، امکان ارتباط بیشتر با شبه‌جزیره کریمه را برای خود فراهم کرده است.

مسکو در روزهای گذشته حملات خود را علیه دو شهر خارکیف و میکولائیف افزایش داده و از سوی دیگر به‌دنبال ورود به پایتخت این کشور است.

سازمان اطلاعات نظامی بریتانیا نیز خبر داد در پی حملات ارتش اوکراین به خطوط پشتیبانی نیروهای روسی، پیشروی ارتش روسیه در خاک اوکراین به کندی صورت می‌گیرد.

روزنامه «واشینگتن‌پست» در گزارشی عنوان کرد که آمریکا و شرکای این کشور برای «دولت در تبعید اوکراین» در حال آمادگی هستند. به گفته این روزنامه، این کشورها تسلیحات و تجهیزات بیشتری، که برای درگیری‌های مسلحانه خیابانی ممکن است مهم باشند را در اختیار اوکراین قرار می‌دهند.

واشینگتن‌پست در گزارش خود، با اشاره به اقدام ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در عدم ترک پایتخت این کشور، او را «نیروی محوری» دانسته‌اند. به گفته این روزنامه آمریکایی، کشورهای غربی برای حفظ روحیه اوکراینی‌ها و تشویق آن‌ها برای مقابله با روسیه، بر روی زلنسکی حساب باز می‌کنند.

زلنسکی بارها پیشنهاد ترک کی‌یف و انتقال به شهر لویو در غرب این کشور را رد کرده است.

به گفته شرکای اوکراین، درگیری‌های مسلحانه خیابانی علیه نیروهای روسیه در کی‌یف، ممکن است چندین ماه و حتی برای چندین سال به‌طول بینجامد.

از سوی دیگر، دور سوم مذاکرات بین روسیه و اوکراین برای اعلام آتش‌بس، قرار است دوشنبه برگزار شود. با وجود این‌که ناظران نسبت به دستیابی به نتایج چشمگیر در این مذاکرات خوشبین نیستند اما امید ناشی از امکان توافق‌های محدود، از شدت درگیری‌های فعلی کاهش می‌دهد.

کوریدورهای بشردوستانه

نیروهای روسی در روزهای گذشته، دو شهر اوکراین را در محاصره خود قرار داده و آن را هدف بمباران قرار دادند. در همین زمینه روسیه و اوکراین، روز گذشته همدیگر را به عدم ارائه کریدورهای امن برای خروج غیرنظامیان از این دو شهر متهم کردند.

سازمان‌ اطلاعات نظامی بریتانیا در بیانیه‌ای روسیه را متهم کرد که مناطق مسکونی در اوکراین را مانند سوریه و چچن هدف قرار می‌دهد.

به گفته ناظران، این جنگ پس از دهه‌ها، بزرگترین بحران انسانی در اروپا را ایجاد کرده است.

از آغاز این جنگ، حدود یک و نیم میلیون پناهنده از این کشور به‌سوی همسایگان غربی خود در اتحادیه اروپا سرایز شدند.

از سوی دیگر، بسیاری از کشورها تحریم‌های بی‌سابقه‌ای را علیه مسکو اعمال کردند. کارشناسان پیشتر از احتمال رکود اقتصاد جهانی خبر داده بودند.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای این کشور، کوریدورهای بشردوستانه‌ای در نزدیکی شهرهای ماریوپول و وولنوواخا ایجاد کرده‌اند. این دو شهر در محاصره روسیه قرار دارد.

از سوی دیگر، شورای شهر ماریوپول عنوان کرد که روسیه توافق آتش‌بس را نقض کرده است. اعضای شورای شهر ماریوپول از ساکنین این شهر خواسته‌اند تا به پناهگاه‌های خود بازگشته و منتظر اطلاعات جدید درباره تخلیه این شهر باشند.

خبرگزاری روسیه اعلام کرد که وزارت دفاع این کشور، «ملی‌گرایان» اوکراینی را متهم کرده است که مانع خروج غیرنظامیان از این دو شهر می‌شوند.

وزارت دفاع روسیه همچنین خبر داد که حمله گسترده این کشور در اوکراین ادامه خواهد داشت اما در عین حال، هدف‌ قرار دادن غیرنظامیان و یا اشغال این کشور را تکذیب می‌کند. به گفته مسکو، حملات این کشور در اوکراین در قالب «عملیات ویژه نظامی» است.