۱۳۹۹ آذر ۲۴, دوشنبه

رژیم، واکسیناسیون و کابوس قیام

                                               سخن روز

در آذرماه شرکت داروسازی آمریکایی آلمانی فایزر- بیون‌تک و شرکت آمریکایی مدرنا و... از موفقیت مرحله آخر آزمایش واکسنهای تولیدی‌شان برای مقابله با کرونا خبر دادند و سازمان بهداشت جهانی هم آنها را تأیید کرد.

از روز ۱۸آذر انگلیس واکسیناسیون عمومی کووید۱۹ را آغاز کرد. با فرمان رئیس‌جمهور آمریکا از این هفته عملیات واکسیناسیون در ایالات متحده هم شروع می‌شود. کشورهای دیگر هم اولویت خود را تهیه واکسن و آغاز روند واکسیناسیون عمومی اعلام کرده و در این مسیر هزینه‌های مشخص اختصاص می‌دهند.

ایران، مطالبهٔ مردمی برای واکسن معتبر

در این میان مردم ایران هم که به‌خاطر بی‌عملی و سیاست‌های ضدانسانی دیکتاتوری حاکم، از اصلی‌ترین قربانیان کرونا در جهان، هستند، به‌این صحنه می‌نگرند و به‌نوشته روزنامهٔ حکومتی آفتاب یزد ۱۸آذر: «موضوع توزیع واکسن کرونا در کشورهای مختلف باعث شده در بین مردم ایران هم مطالبه‌ای جدی برای واکسیناسیون عمومی به‌وجود آید؛ به‌ویژه مردم سؤال می‌کنند کشوری مانند ایران با این همه منابع نفتی، چرا نباید بتواند واکسن کرونا وارد کند»؟! این روزنامهٔ حکومتی در ادامه هشدار می‌دهد: «اگر نظام طی ماه‌های آینده این مشکل را حل نکند، اثرات منفی در میان مردم به‌وجود می‌آورد!».

در چنین شرایطی سران و کارگزاران رژیم برای مقابله با خطر «اثرات منفی در میان مردم»، به تکاپو افتاده‌اند. آخوند روحانی که ابتدا واکسنهای فوق‌الذکر را زیر علامت سؤال برده بود روز ۲۲آذر مدعی شد «برای تهیهٔ واکسن هر اقدامی لازم بوده انجام گرفته است» و به «ساخت واکسن در داخل ایران» هم اشاره کرد. سایت صدا و سیمای رژیم هم از «وارد شدن واکسن ایرانی تا تابستان ۱۴۰۰» خبر داد.

اما وعده واکسن برای سال آینده آن هم واکسن داخلی آن‌قدر توخالی است که صدای رسانه‌ها و مهره‌های خود رژیم را هم در آورد.

روزنامهٔ همدلی ۲۲آذر در همین رابطه هشدار داد: «مردم ایران وقتی مشاهده می‌کنند در کشورهای زیادی از جمله همسایه‌های خودمان مانند عراق و افغانستان به‌دلیل استفاده از واکسن شرکت‌های معتبر، بیماری فروکش کرده است، (بی‌شک) معترض خواهند شد» و وقتی مجری تلویزیون رژیم روز ۲۳آذر در برنامهٔ زنده از حریرچی، معاون وزیر بهداشت رژیم می‌پرسد: «مردم چطور باید به واکسن داخلی اعتماد کنند و آیا خود شما حاضرید اولین نفر این واکسن را به خودتان تزریق کنید؟ حریرچی ابتدا به مجری حمله می‌کند که: «شما آمدید از من سؤال بکنید یا بازجویی؟» و بعد هم بی‌مقدمه سراغ درد اصلی نظام که همان افشای دروغ‌ها، غارتها و جنایاتش است رفته و با خشم می‌گوید: «ما ۴هزار نفر در آلبانی داریم. مجاهدین به زبان فارسی هر روز علیه ما مطلب می‌نویسند. شما مطمئن باشید ما اگر خودمان هم اول واکسن بزنیم، آنها می‌گویند این واکسنی که به‌خودشان زدند آمریکایی بود یا اصلاً آب بود!».

ادعای همتی رئیس بانک مرکزی رژیم در ۱۷آذر هم که در مورد وارد نکردن واکسن مدعی شده بود رژیم: «تاکنون هر طریقی برای پرداخت و انتقال ارز مورد نیاز خرید واکسن، به‌خاطر تحریم آمریکا و ضرورت اخذ مجوز اوفک، با مانع مواجه شده است»، مشخص شد که یک فریبکاری بیش نیست زیرا بی‌درنگ «کواکس» که برنامه‌یی برای کمک و توزیع واکسن کرونا زیر نظر سازمان بهداشت جهانی است پاسخ داد: «رژیم ایران از طرف آمریکا با هیچ مانع حقوقی و قانونی برای خرید واکسن روبه‌رو نیست».

آزادمنش مدیر عامل شرکت سازنده واکسن ادعایی رژیم هم اعتراف کرد که اگر هم واکسنی تولید شود، با مانع «اقتصاد غیرشفاف»، یعنی همان گردونهٔ فساد و دزدی نهادینه روبه‌رو می‌شود که «باعث می‌شود نتوان برنامه‌ریزی کرد چه میزان دارو با چه قیمتی تولید» شود

حتی اگر اعتبار واکسن و سایر موارد را هم کنار بگذاریم و ادعای «ساخت واکسن ایرانی تا تابستان ۱۴۰۰ را هم بپذیریم»، اولین سؤال مردم این است که چرا در شرایطی که کشورهای جهان از هم‌اکنون واکسیناسیون عمومی را شروع کردند، مردم ایران تا تابستان آینده، ۸ماه دیگر باید قربانی کرونا باشند؟ آن هم در شرایطی که بحران کرونا و فقر مردم، به جایی رسیده که «طی هفته‌های اخیر تعداد زیادی از مردم مبتلا به کووید، قرنطینهٔ خود را ترک کرده و به اجبار برای امرار معاش و کسب روزی به سطح خیابان‌ها آمدند و با این وضعیت تا دو سال دیگر هم درگیر این ویروس هستیم» (روزنامهٔ حکومتی همدلی-۲۲ آذر).

مشکل چیست؟

تمام این مانورها، ادعاها و دروغهای کارگزاران و سران نظام چیزی نیست جز غبار‌آلود کردن فضایی که در آن مطالبهٔ اجتماعی برای واکسن معتبر هر روز جدی‌تر می‌شود. اما چرا؟

واقعیت این است که در شرایطی که ویروس کووید۱۹ تبدیل به یک بحران جهانی شده و در دورانی که بشر به واکسن معتبر آن دست یافته، اولین اولویت دولتها تهیه واکسن و واکسیناسیون عمومی مردم است. این اقدام هم نیاز به هزینه‌های واکسیناسیون، مدیریت سالم و غیرفاسد، بسیج تمامی امکانات دولتی دارد. مؤلفه‌هایی که هیچ‌کدام در رژیم آخوندی وجود ندارد. رژیمی که نه دردش مردم و سلامتی آنهاست و نه حاضر است برای واکسن آنها هزینه کند. رژیم غارتگری که تمامی سرمایه‌های سرشار ایران را صرف تروریسم، سرکوب و جاه‌طلبیهای اتمی و موشکی می‌کند، بسیار روشن است چنین حاکمیتی نه می‌خواهد و نه می‌تواند وارد روند واکسیناسیون عمومی با الزامات خاص آن بشود.

پیامدهای خطرناک «در کف خیابان»

از آنجا که مردم ایران می‌بینند که جهان وارد فاز پس زدن کووید۱۹ و واکسیناسیون عمومی شده، همین مطالبه به حق را آنها هم خواهند داشت. این برای نظام آخوندی که اراده‌ای برای پاسخگویی به این خواسته را ندارد بسیار خطرناک است. واقعیتی که محبوب‌فر کارگزار حکومتی روز ۲۲آذر این‌چنین به آن اعتراف کرد: «اگر کشورهای همسایه واکسیناسیون انجام دهند و ما هنوز منتظر باشیم، تاب‌آوری اجتماعی به پایان می‌رسد و به‌صورت اعتراضات کف خیابان سر باز خواهد کرد».