۱۳۹۹ آذر ۲۱, جمعه

ماکرون: تحریم‌ها علیه ترکیه ممکن است گریبان‌گیر مسئولان و بخش‌ها شود

 امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه،امروزجمعه 11 دسامبر، درحاشیه نشست اروپادربروکسل با تأکید بر این که آنکارا با وارد کردن سلاح و پیکارجو به لیبی، امنیت اروپاراتهدید میکند، افزود که تحریم‌های آینده علیه ترکیه ممکن است، مقامات و بخش‌ها مختلف این کشور را شامل شود

علاوه بر این رئیس‌جمهوری فرانسه تأکید کرد که نقض‌های ترکیه درمورد ممنوعیت واردات سلاح به لیبی، قابل تحمل نیست و در مورد آینده روابط با ترکیه در ماه مارس آینده تصمیم مقتضی اتخاذ خواهد شد.

اجلاس اروپا در بروکسل در چارچوب این نشست، خواستار اعمال مجازات علیه شخصیت‌های ترک و نهادهای مرتبط با حفاری‌های نفتی و گازی در شرق مدیترانه شد.

علاوه بر این، اجلاس اروپا گام‌های یک جانبه ترکیه در واروشا در خاک قبرس را محکوم کرد و خواستار از سرگیری مذاکرات در مورد وحدت جزیره قبرس شد.

رهبران اتحادیه اروپا، هماهنگی با ایالات متحده در مورد بحران در مدیترانه شرقی را تأیید کردند.

واکنش آنکارا

آنکارا روز جمعه 11 دسامبر به نوبه خود، تصمیم اتحادیه اروپا در مورد اعمال مجازات علیه شخصیت‌های ترک در پاسخ به حفاری‌های خود در شرق مدیترانه را رد کرد و گفت که این تصمیم، «جانبدارانه و غیرحقوقی» است.

وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه‌ای گفت: «ما این موضع جانبدارانه و غیرحقوقی را که در نتایج نشست اتحادیه اروپا در 10 دسامبر وارد گردید، رد می‌کنیم.»

رهبران اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه 10 دسامبر توافق کردند که به دلیل اختلافات مربوط به اکتشاف منابع انرژی با یونان و قبرس، تحریم‌های محدودی علیه افراد ترک در نظر گرفته شود ولی اقدامات سختگیرانه را پس از بروز اختلاف نظر کشورهای اتحادیه در مورد نحوه برخورد با آنکارا، به مارس آینده موکول کردند.

فرمانده ماموریت نظارت بر تحریم تسلیحالتی لیبی: آماده نظارت بر آتش‌بس هستیم فرمانده ماموریت نظارت بر تحریم تسلیحالتی لیبی: آماده ...12:33GMT