۱۳۹۹ آبان ۲۱, چهارشنبه

مایک پومپئو: انتقال به دوره دوم ریاست‌جمهوری ترامپ بی‌دردسر و هموار خواهد بود


وزیر امور خارجه ایالات متحده روز سه‌شنبه ۲۰ آبان در سخنانی گفت٬ وقتی تک‌تک آرای قانونی شمارش شود، انتقال به «دور دوم ریاست‌جمهوری ترامپ» هموار و بی‌دردسر خواهد بود.

اظهارات اخیر مایک پومپئو در حالی بیان می‌شود که رهبران جهان از جمله متحدان نزدیک آمریکا مانند فرانسه و بریتانیا، طی روزهای اخیر پیروزی جو بایدن، رقیب انتخاباتی آقای ترامپ و رئیس‌جمهوری منتخب ایالات متحده، را تبریک گفته‌اند.

دونالد ترامپ می‌گوید٬ در انتخابات آمریکا تقلب شده است اما تا کنون اسناد و شواهدی در این زمینه ارائه نکرده و از پذیرفتن نتیجه آرای شمارش‌شده سر باز زده است.

پیشتر،‌ رسانه‌های آمریکا گزارش دادند که ویلیام بار، دادستان کل ایالات متحده، به دادستان‌های فدرال اجازه داده است تا درباره «بی‌نظمی‌‌های» احتمالی در روند رای‌گیری و همچنین شمارش آرا تحقیق کنند.

ویلیام بار که از مدافعان سرسخت دونالد ترامپ است، پیش از این بارها از سوی منتقدان و دمکرات‌ها به «سیاسی‌کاری» در نظام دادگستری کشور متهم شده است.

کاهش سرعت روند انتقال قدرت می‌تواند از همان ابتدای کار، دولت جدید را با موانعی مواجه کند، از جمله در خصوص واکنش به بحران کرونا و مواردی چون مواجهه با تهدیدات امنیت ملی.

تیم انتقالی بایدن روز گذشته گفت که آژانس مسئول این امور باید نتیجه انتخابات و پیروزی بایدن را بپذیرد وگرنه تیم انتقالی ممکن است علیه آن آژانس اقدامات قانونی انجام دهد.