۱۳۹۹ آبان ۲۸, چهارشنبه

پنتاگون: تا 15 ژانویه نیروهایمان در افغانستان و عراق را به 2500 تن کاهش می‌دهیم

 وزارت دفاع آمریکا لحظاتی پیش (سه‌شنبه 17 نوامبر) اعلام کرد که نیروهای این کشور در افغانستان و عراق را تا پایان سال جاری (2020) به 2500 تن کاهش می‌دهد.


ایالات متحده در حال حاضر 4500 سرباز در افغانستان و بیش از 3000 سرباز در عراق دارد.

کریستافور میلر سرپرست وزارت دفاع آمریکا در این باره گفت: «این تصمیم توسط رئیس جمهور با مشورت با کابینه امنیت ملی طی چند ماه گذشته همچنان در گفت‌وگوهای مداوم با من و همکارانم گرفته شده است.»

ناتو: خروج شتاب‌زده از افغانستان بهای سنگینی در قبال خواهد داشت

این در حالی است که پیشتر صبح سه‌شنبه 17 نوامبر سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با نشر اعلامیه‌ای نوشت، خروج شتاب زده از افغانستان بهای سنگینی در قبال خواهد داشت، اگر آمریکا این کشور را ترک کند، ناتو خواهد ماند.

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو گفت، با خروج شتاب زده از افغانستان گروه داعش بار دیگر در این کشور جان خواهد گرفت و افغانستان دوباره به جایگاه «تروریست‌های بین‌المللی» تبدیل خواهد شد و آنها به هدف حمله به کشورهای دیگر برنامه‌ریزی خواهند کرد. استولتنبرگ تاکید کرد، ناتو نزدیک به 12 هزار سرباز در افغانستان دارد که بیشتر از نیم آن سربازان غیرآمریکایی هستند.

او افزود، اگر نیروهای آمریکایی افغانستان را ترک کنند، ناتو به مأموریت خود در بخش‌های آموزش، مشوره دهی و کمک به نیروهای افغان ادامه خواهد داد.

دبیرکل ناتو علاوه کرد، این سازمان به تمویل مالی نیروهای افغانستان تا سال 2024 متعهد است و اعضای این سازمان باهم به افغانستان رفتند و در زمان مناسب باهم از این کشور خارج خواهند کرد.

قابل ذکر است که وزارت دفاع آمریکا قبل از این در مارس 2020 نیز اعلام کرده بود که روند کاهش سربازان آمریکایی از افغانستان آغاز شده است. وزارت دفاع آمریکا در آن زمان تاکید کرد که در ظرف 135 روز، 8600 سرباز آمریکایی از افغانستان خارج خواهند شد و روند خروج سربازان شان با درنظرداشت اوضاع افغانستان انجام می‌شود.

اما محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در آن زمان گفت، کاهش سربازان آمریکایی بر وضعیت امنیتی این کشور هیچ تأثیری نخواهد گذاشت.

محمد اشرف غنی تاکید کرد، کاهش نزدیک به چهارهزار نیروی آمریکایی از افغانستان با موجودیت نیروهای امنیتی افغان هیچ نوع تاثیری در وضعیت نخواهد گذاشت.

هزینه سنگین جنگ 19 ساله در افغانستان

بر اساس گزارش وزارت دفاع آمریکا، جنگ افغانستان، عراق و سوریه از 11 سپتامبر 2001 تاکنون بیش از 1.57 تریلیون دالر برای ایالات متحده هزینه داشته است.

جنگ در افغانستان که طولانی‌ترین درگیری آمریکا بوده، از 19 سال پیش آغاز شد و به گفته پنتاگون 193میلیارد دالر برای آمریکا هزینه دربرداشته است.