۱۳۹۹ مهر ۲۸, دوشنبه

سعودی و روسیه همکاری برای ایجاد ثبات در بازار نفت را بررسی می‌کنند

 

کاخ کرملین روز دوشنبه 19 اکتبر اعلام کرد، روسیه و سعودی درباره همکاری برای ایجاد ثبات در بازار نفت با هم گفت‌وگو کردند.

این گفت‌وگوها پیش از نشست روز دوشنبه کمیته پیگیری مشترک وزیران اتحاد اوپک پلاس برای بررسی اصول بازارهای انرژی که بر اثر شیوع موج دوم ویروس کرونا تقاضای نفت را تهدید می‎کند، انجام گرفت.


پادشاهی سعودی و روسیه در حال تشدید تلاش‌های دیپلماتیک خود برای حفظ ثبات بازارهای نفت هستند.

به همین دلیل ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و محمد بن سلمان ولیعهد سعودی طی یک هفته دو تماس تلفنی با همدیگر برقرار کردند.

کرملین با صدور بیانیه‌ای در این رابطه اعلام کرد که دو طرف سعودی و روسی، توافق کاهش تولید نفت به‌منظور ثبات بازار نفت خام را مورد بررسی قرار دادند.

در ادامه بیانیه آمده است که ولادیمیر پوتین و محمد بن‌سلمان درباره مسایل مربوط به توافق گروه «اوپک‌پلاس» درباره کاهش تولید نفت گفت‌وگو کردند.

کرملین بدون اشاره به جزئیات این گفت‌وگو گفت که دو طرف درباره ادامه مذاکرات در این زمینه توافق کردند.

دیدگاه‌های متفاوتی در مورد رویکرد و جهت گیری آینده «اوپک پلاس» در باره کاهش تولید وجود دارد، بویژه که از جهتی نفت لیبی برای عرضه در بازار آماده است و از جهت دیگر تقاضای خرید نفت در بازار چین و هند نیز بهبود یافته است.

قرار است که کشورهای عضو «اوپک پلاس» تا ژانویه آینده 1.9 میلیون بشکه در روز به تولید خود اضافه کنند.

اما برخی نسبت به تصمیم اوپ پلاس برای افزایش تولید هشدار دادند . از جمله موسساتی که نسبت به افزایش تولید به «اوپک پلاس» هشدار داده‌اند، گروه «انرژی مرکوریا»، «جی پی مورگان» «چیس» و آژانس بین المللی انرژی هستند.

مدتی است قیمت نفت در بازار کاهش یافته است اما بازارها امروز منتظر نتایج جلسه کمیته پیگیری مشترک وزیران اتحاد «اوپک پلاس» هستند تا اصول بازارهای انرژی را همزمان با آغاز موج دوم بیماری کرونا بررسی کند..