۱۳۹۹ مهر ۲۸, دوشنبه

وزیر خارجه بحرین: توافق با اسرائیل «گامی تاریخی» است

 

عبداللطیف الزیانی وزیر خارجه پادشاهی بحرین دوشنبه 19اکتبر2020 با بیان این‌که توافق (صلح) میان بحرین و اسرائیل گامی تاریخی»است، تاکید کرد کشورش خواستار آغاز روابط با اسرائیل است و در این راستا موضع منامه در قبال مسئله فلسطین ثابت است.

عبداللطیف الزیانی وزیر خارجه پادشاهی بحرین در گفتگو با «العربیه» ضمن تاکید این‌که مردم بحرین به ارزش‌های همزیستی و تسامح ایمان دارند، افزود:« در راستای تحقق آرزوهای ملت‌های منطقه تلاش می‌کنیم».

الزیانی همچنین با اشاره به امضای یادداشت‌ تفاهم‌های میان بحرین و اسرائیل، افزود:«خواهان تاکید بر آغاز روابط با اسرائیل هستیم».

وزیر خارجه بحرین با اشاره به این‌که« یادداشت‌ تفاهم‌های سیاسی، توسعه‌ای و اقتصادی با اسرائیل امضا کردیم»، گفت: امضای این یادداشت تفاهم‌ها با روند توسعه در کشورش ارتباط مستقیم دارد.

عبداللطیف الزیانی همچنین افتتاح متقابل سفارتخانه با اسرائیل را به عنوان هدف آینده دو کشور عنوان کرد.

الزیانی درباره مسئله فلسطین نیز با بیان این‌که فرآیند صلح خاورمیانه با چالش‌های بزرگی مواجه است، گفت:« موضع بحرین قبال مسئله فلسطین ثابت است و امیدواریم آرزوهای مردم فلسطین محقق شود».

او در پایان اظهاراتش گفت که «مسئله فلسطین مسئله‌ای اساسی است و خواهان راه حلی عادلانه و فراگیر برای آن هستیم».

هر کدام از پادشاهی بحرین و اسرائیل یکشنبه از امضای بیانیه‌ تاریخی مشترکی میان دو کشور برای برقراری روابط دیپلماتیک خبر دادند.

در این راستا خبرگزاری رسمی بحرین (بنا) به نقل از بیانیه نشست‌های بحرین، آمریکا و اسرائیل در منامه اعلام کرد که در نشست‌ها تاکید شده که برقراری روابط مستقیم میان دو کشور (بحرین و اسرائیل) به تحقق آینده‌ای امن‌تر و شکوفاتر برای مردم دو کشور و منطقه خواهد انجامید.

در این بیانیه همچنین نقش دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا و طرح ابتکار او جهت دستیابی به توافق‌های صلح مورد تحسین قرار گرفت.