۱۳۹۹ مهر ۲۸, دوشنبه

رئیسی در مورد قاچاق دارو به عراق: امروز مردم ایران برای تهیه دارو با مشکل مواجه اند

 

ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه ایران، دوشنبه 19 اکتبر در نشستی گفت، امروز مردم ایران برای تهیه دارو با مشکل مواجه هستند.

رئیس قوه قضاییه ایران قاچاق دارو و مشکل تأمین دارو را از دیگر معضلات ایران دانست و گفت: «امروز مردم برای تهیه دارو با مشکل مواجه هستند و وجود داروهای تقلبی در بازار هم نگران‌کننده است.»


رئیسی تاکید کرد که مسئولان باید موضوع تأمین داروی مورد نیاز مردم را با حساسیت پیگیری کنند و اجازه ندهند سوداگران و قاچاقچیان در این عرصه جولان دهند.

رئیسی در ادامه با انتقاد از سیاسیون ایرانی گفت: «راهکار حل مشکلات اقتصادی در حوزه اقتصاد نهفته است و دنبال‌کردن راهکارهای سیاسی برای حل مسائل اقتصادی خطاست.»

او افزود: «هرگونه حاشیه‌سازی از سوی دست‌اندرکاران و سیاسیون که ما را از پرداختن به مسائل اصلی کشور بازمی‌دارد، امری مذموم و ناصواب است.»

رئیس قوه قضاییه ایران گفت: «راهکار حل مشکلات اقتصادی در حوزه اقتصاد نهفته است و دنبال کردن راهکارهای سیاسی برای حل مسائل اقتصادی خطاست.»

انتقاد رئیس قوه قضاییه ایران از کمبود دارو در حالی است که سازمان اطلاعات ارتش عراق چهارشنبه گذشته در بیانیه‌ای، گفت که طی عملیاتی «بزرگ‌ترین محموله قاچاق دارو از ایران به عراق» شامل 19 کامیون دارو را در استان دیاله کشف کرده است.

مشاور وزیر بهداشت ایران در واکنش به توقیف محموله قاچاق دارو از ایران به عراق، گفت که قاچاق دارو از ایران به کشورهای همسایه سال‌ها سابقه دارد و این 19 کامیون داروی قاچاق از داروخانه‌ها خریداری شده است.

در همین حال، حیدر محمدی مدیرکل اداره دارویی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت ایران، در واکنش به توقیف این محموله گفت: «قاچاق دارو باید توسط سیستم‌های نظامی و امنیتی ما بررسی شود، نمونه‌ این داروها به دست سازمان دارو برسد و این سازمان با بررسی نمونه‌ها می‌تواند ریشه قاچاق آن را کشف کند.»

مدیرکل اداره دارویی وزارت بهداشت ایران افزود، این سازمان «از سیستم‌های امنیتی درخواست می‌کند تا با همکاری نهادهای امنیتی کشور عراق این داروها را به وزارت بهداشت تحویل دهند تا ما بتوانیم بررسی‌های بیشتر را در این زمینه انجام دهیم».

از سوی دیگر، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، همواره کمبود دارو در این کشور را تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی عنوان می‌کند.

وزیر امور خارجه ایران اخیرا با محکومیت تحریم‌های آمریکا علیه بانک مرکزی این کشور، اعلام کرد که هدف تحریم جدید ممانعت از خرید غذا و دارو توسط ایران است.

وزیر امور خارجه ایران تحریم جدید علیه ایران را تلاش آمریکا برای «به زانو درآوردن ملت ایران» عنوان کرد.