۱۳۹۹ آبان ۷, چهارشنبه

ریاست‌جمهوری فرانسه: ما تاریخ مشترک طولانی در روابط با جهان اسلام داریم

یک منبع آگاه در ریاست‌جمهوری فرانسه چهارشنبه 28 اکتبر تاکید کرد که این کشور تاریخ مشترک طولانی با جهان اسلام دارد.

وی به العربیه گفت که پاریس تماما تمایز میان تندروها و عموم مسلمانان را تشخیص می‌دهد.

این منبع خاطرنشان ساخت که مسجد بزرگ پاریس پیش از 100 سال قبل در ادای احترام به سربازان مسلمان ساخته شد.

وزارت خارجه فرانسه یکشنبه گذشته تاکید کرده بود که «مسلمان فرانسه بخشی از جامعه و تاریخ جمهوری ما هستند.»

وزارت خارجه فرانسه دربیانیه‌ای عنوان ساخت که «مبارزه با افراطی‌گری در همکاری با مسلمان فرانسه متبلور می‌شود.»

در ادامه بیانیه آمده است: «شبکه جهانی دیپلماسی ما در راستای توضیح و بیان مواضع ما و تضمین امنیت شهروندان مقیم خارج فعالیت می‌کند.»

از سوی دیگر امانوئل ماکرون رئیس‌جمهوری فرانسه در توئیتی نوشت: «ما هیچ‌گاه به زانو در نمی‌آئیم» وی تاکید کرد که «ما به تمامی تفاوت‌ها با روحیه صلح جویانه احترام می‌گذاریم ولی پذیرای گفتمان تنفرپراکنی نیستیم و از گفت‌وگوی خردمندانه دفاع می‌کنیم. ما همواره در کنار ارزش‌های والای انسانی و جهانی ایستاده‌ایم.»

گفتنی است چند روز پیش ،فراخوان‌هایی برای تحریم محصولات فرانسوی در برخی از کشورها مطرح شد و رجب طیب اردوغان نیز در این راستا فعال بود.

آنکارا که دولت آن از حزب عدالت و توسعه، کمپین سرمایه‌گذاری در برخی پرونده‌های غربی را رهبری می‌کند که شامل تاکید ماکرون در دو روز پیش بر تصمیم خود در حفاظت از ارزش‌های سکولار در کشورش در رویارویی با تندروی می‌گردد که در پی کشته‌شدن ساموئل پتی معلم فرانسوی در هفته گذشته مطرح شد که کشور را تکان داد.

اردوغان درسخنان تلویزیونی در شهر قیصری در شنبه گذشته در مورد همتای فرانسوی خود گفت: «در مورد این شخص چه می‌توان گفت. سلامت عقلی خود را آزمایش کن». وی افزود که پیش‌بینی نمی‌کند ماکرون در انتخابات 2022، نتایج رضایت بخشی به دست آورد.

روابط میان ماکرون و اردوغان در پی اختلاف نظر بر سر چندین موضوع از قبیل حمایت فرانسه از یونان در منازعه با ترکیه پیرامون حقوق حفاری‌های نفتی و گازی در شرق مدیترانه و انتقادات پاریس از دخالت آنکارا در لیبی و سوریه و منازعه ارمنستان و اذربایجان، دچار فروپاشی شد.