۱۳۹۹ آبان ۴, یکشنبه

ترکیه در راستای افزایش تنش در شرق مدیترانه مدت فعالیت کاوشگری خود را تمدید کرد

 

در اقدامی که قطعا افزایش تنش در شرق مدایترانه را درپی خواهد داشت، ترکیه اعلام کرد که تصمیم به تمدید عملیات کاوش درمنطقه مورد منازعه آب‌های شرق مدیترانه تا 4 نوامبر آینده گرفته است.

شایان توجه است که ترکیه و یونان دو عضو ناتو بر سر بخشی از فلات قاره ای خود اختلاف داشته و هر کدام مدعی حقوق بهره برداری بیشتر منابع گازی و نفتی این آب‌ها هستند و مناقشه میان آنها از اوت گذشته با اقدام ترکیه در ارسال کشتی کاوشگر عروج ریس به این منطقه، شعله‌ور گردید که یونان و قبرس مدعی داشتن اولویت در حقوق بهره‌برداری منابع طبیعی انرژی آن هستند.

اطلاعیه شب گذشته نیروی دریایی ترکیه عنوان ساخت که کشتی عروج ریس و دو ناو اتامان و چنگیز خان، به فعالیت در منطقه جنوب جزیزه یونانی رودس تا 4 نوامبر آینده ادامه خواهند داد.

در اطلاعیه پیشین نیروی دریایی ترکیه تاکید شده بود که عملیات کاوشگری تا 27 اکتبر کنونی ادامه خواهد داشت.

تهدید به تحریم

گفتنی است که آنکار کشتی عروج ریس را ماه گذشته به هدف پیشبرد تلاش‌های دیپلماتیک پیش از برپایی نشست سران اروپا از این آبها خارج کرد که قبرس تلاش داشت، تحریم‌هایی را علیه ترکیه به تصویب آن برساند اما این کشور بار دیگر این کشتی را به مطقه بازگرداند که نارضایتی شدید یونان، فرانسه و المان را در پی داشته است.

پس از نشست سران، اتحادیه اروپا اعلام کرد که در صورت ادامه فعالیت‌های ترکیه در این منطقه، تحریم‌ها را علیه این کشور اعمال خواهد کرد. مسئولان ترکیه در اقدامی متقابل اعلام کردند که این تحریم‌ها بر دامنه تنش‌ها در روابط میان این کشور و اتحادیه اروپا خواهد افرود.

از نگاه ترکیه این فعالیت‌ها در داخل فلات قاره‌ای متعلق به این کشور انجام می‌گیرد.