۱۳۹۹ مهر ۲۸, دوشنبه

واشینگتن: شبه‌نظامیان وابسته به ایران عراق را به سوی خشونت فرقه‌ای سوق می‌دهند


 مورگان اورتیگاس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه 19 اکتبر در بیانیه‌ای با محکوم کردن قتل عام غیر نظامیان در منطقه بلد در استان صلاح الدین که به دست شبه نظامیان مورد حمایت ایران قتل‌عام شدند، گفت قتل عام غیر نظامیان در صلاح الدین یک روز پس از به آتش کشیدن دفتر حزب دمکرات کردستان عراق در بغداد رخ داد.

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه خود افزود: «بغداد باید بر شبه نظامیان مورد حمایت ایران کنترل داشته باشد».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: «شبه‌نظامیان وابسته به ایران عراق را به سوی خشونت‌های فرقه‌ای سوق می‌دهند».

اورتگاس، شامگاه شنبه نیز طی بیانیه‌ای حمله شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران «حشدالشعبی» به دفتر حزب دموکرات کردستان در بغداد را به شدت محکوم کرد.

او در بیانیه خود گفت: «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده شبه نظامیان مورد حمایت ایران، که خارج از کنترل دولت عراق فعالیت می‌کنند، سبب برافروخته شدن آتش تنش‌های قومی و فرقه‌ای و تضعیف دموکراسی می‌شود».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پایان این بیانیه نوشته است: «ما از همه طرف‌ها می‌‌خواهیم که در این مرحله حساس که عراق با یک بیماری همه‌گیری، بحران اقتصادی، و تهدید مستمر داعش دست به گریبان است، رفتار مسئولانه‌ای داشته باشند.»

اورتگاس همچنین با انتشار توئیتی در این رابطه نوشته است: «فعالیت‌های خبیثانه شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران امنیت، حاکمیت و ثبات کشور عراق را تهدید می‌کند».