۱۳۹۹ مرداد ۲۳, پنجشنبه

وزیر خارجه آمریکا: دولت ایران هنوز هم به طالبان سلاح می‌دهد



مایک پمپئو در گفت‌وگو با رادیو آزادی گفته است: «ما واضح ساخته‌ایم، ما تاریخ را می‌دانیم، ما می‌دانیم که در گذشته روسیه طالبان را تجهیز می‌کرد، ما می‌دانیم که ایران تا امروز هم به تسلیح گروه طالبان ادامه می‌دهد. ما این واقعیت‌ها را می‌دانیم. ما نیت‌های خود را به هریکی آشکار ساخته‌ایم».

هم‌چنان، برخی از مسئولان امنیتی افغان اخیراً مدعی شده‌ بودند که یکی از فرمانده‌هان طالبان با موتر سپاه پاسداران ایران در یکی از ولسوالی‌های ولایت هرات در غرب افغانستان بازداشت شده‌است.

در همین حال، عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران به تاریخ 19 ژوئیه 2020 در مصاحبه اختصاصی با طلوع نیوز تایید کرد که دولت ایران با طالبان تماس دارد، اما رابطه نظام‌مندی ندارد.

عراقچی اضافه کرد: «شاید چندین سال است که ما همان‌طوری که با همه گروه‌ها تماس داشتیم با آن‌ها [طالبان] هم تماس داشتیم؛ نظرات‌شان را شنیدیم، نظرات خودمان را هم گفتیم، در یک مقطعی هم نمایندۀ آن‌ها به ایران سفر کرد، من باهاش صحبت کردم، با من گفت‌وگو کرد. یک‌بار دیگر هم نمایندۀ دیگری [طالبان به ایران] آمد که با وزیر خارجه ما ملاقات کرد».

از سوی دیگر، سهیل شاهین سخنگوی گروه طالبان هفته جاری در مصاحبه با خبرگزاری ریانوواستی (Ria Novosti) تایید کرد که این گروه با ایران تماس دارد اما تحویل تسلیحات از سوی روسیه به طالبان را رد کرد.

شاهین ادامه داد: «ما با کشورهای همسایه از جمله ایران تماس داریم زیرا با این کشور مرز طولانی داریم. صدها هزار پناهنده افغان در ایران به سر می‌برند به این ترتیب ما با ایران گفت‌وگو می‌کنیم و در آینده نیز به مذاکره در این خصوص ادامه می‌دهیم».

شایان ذکر است که عبدالوهاب وردک فرمانده سابق نیروهای هوایی افغانستان به تاریخ 8 ژانویه 2020 به شبکه «طلوع نیوز» گفته بود، دولت ایران به طالبان کمک نظامی می‌کند و جنگجویان این گروه را در مشهد آموزش نظامی می‌دهد.

وردک اضافه کرد، دولت ایران با طالبان روابط نزدیک دارد، جنگ‌های که در غرب افغانستان به خصوص در ولایت فراه است سلاح‌های ایرانی دیده شده که به طالبان کمک کردند و جنگجویان طالبان در مشهد ایران آموزش نظامی می‌گیرند. اما مقام‌های ایرانی همواره چنین اتهامات را رد کرده‌اند.