۱۳۹۹ شهریور ۴, سه‌شنبه

تشخیص اولین مورد ابتلای مجدد به ویروس کرونا در جهان


محققان در هنگ کنگ دوشنبه 24 اوت 2020 اعلام کردند که اولین مورد ابتلای مجدد به ویروس جدید کرونا در جهان را تشخیص داده‌اند،

متخصصان اما هر گونه نتیجه‌گیری درباره این‌گونه پیامدهای پاندمی کرونا را زودهنگام توصیف کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانس پرس بخش میکروبیولوژی در دانشگاه هنگ کنگ دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که مطالعه این مورد نشان می‌دهد که شخص مبتلا به کووید -19ممکن است تنها پس از گذشت چند ماه از بهبودی مجددا به ویروس کرونا مبتلا شود.

محققان دانشگاه هنگ کنگ اشاره کرده‌اند که فاصله زمانی میان بار اول و دوم ابتلا به ویروس کرونا در شخص مورد مطالعه تنها 4 ماه و نیم است.

بنا به تحقیقات انجام شده و آنالیز ژنتیکی نمونه‌های گرفته شده از دو بار ابتلا به ویروس کرونا در فرد مورد مطالعه، این شخص در فاصله 135 روز دو بار و با دو تیپ‌ متفاوت از ویروس «SARS-CoV-2 » که عامل ابتلا به بیماری کووید- 19 است، مبتلا شده است.

محققان دانشگاه هنگ کنگ به این نتیجه رسیده‌اند حتی اگر بدن فرد ایمنی لازم را به دست آورده باشد ویروس «SARS-CoV-2» همانند سایر ویروس‌های کرونا عامل سرماخوردگی در برابر انسان فعال خواهد ماند.

این محققان افزودند« از آنجایی که ایمنی حاصل از مقاومت فرد در برابر ویروس کرونا برای مدتی طولانی ماندگار نخواهد بود، باید بهبودیافتگان از کرونا را نیز (در برابر خطر ابتلای مجدد) واکسینه کرد».

فرد بیمار مورد مطالعه در دانشگاه هنگ کنگ جوانی 33 ساله اهل هنگ کنگ است که در 26 مارس برای اولین بار پس از ظهور علایمی نظیر سرفه، تب، سردرد و التهاب مجاری حلق» مبتلا به ویروس کرونا تشخیص داده شده بود. او پس از بهبودی دوبار تست کرونا شد و نتایج هر دو آنها منفی تشخیص داده شد.

پس از چند ماه همین شخص در 15 اوت جاری مجددا مورد آزمایش تشخیص کرونا قرار گرفت که نتیجه آن مثبت شد، نکته بسیار با اهمیت در این رابطه این است که این‌بار اما این فرد هیچ‌گونه علائمی از خود بروز نداده و در سفر بازگشت از اسپانیا از طریق بریتانیا در فرودگاه هنگ کنگ مورد تست قرار گرفته که نتیجه آن مثبت اعلام شده است.

در ماههای اخیر نیز تشخیص موارد مشابهی در نقاط مختلف جهان اما بدون هر گونه تایید‌ی اعلام شده بود که با این وجود چالش مصونیت در برابر ویروس کرونا همچنان در هاله‌ای از ابهام مانده است.

متخصصان مبارزه با پاندمی کرونا اما از هر گونه نتیجه‌گیری‌های زودهنگام در این‌باره هشدار دادند.

جفری باریت از انستیتوی ولکام سانگر در این زمینه گفت سخت است که بتوان از مطالعه تنها یک مورد به نتیجه‌گیری‌های قاطعانه‌ای دست یافت. او گفت «با توجه به شمار جدید مبتلایان به کرونا در جهان تشخیص یک مورد ابتلای مجدد به کرونا موضوعی تعجب برانگیز نیست».