۱۳۹۹ مرداد ۲۳, پنجشنبه

یمن از کشورهای حوزه دریای سرخ خواست خطرهای نفتکش«صافر» را دریابند


معمر الاریانی وزیر اطلاع‌رسانی یمن شامگاه چهارشنبه 12 اوت 2020 از کشورهای حوزه دریای سرخ خواست تا پیامدهای خطرناک نفتکش«صافر» که تحت تهدیدهای شبه‌نظامیان حوثی در آب‌های مقابل بندر رأس عیسی در استان الحدیده در غرب یمن متروکه مانده است را دریابند.

به گزارش العربیه معمر الاریانی وزیر اطلاع‌رسانی یمن با بیان این‌که نفتکش صافر و پیامدهای احتمالی آن به طور یکسان جامعه بین‌المللی و دولت یمن را نگران کرده است همچنین از کشورهای حوزه دریای سرخ خواست تا پیامدهای خطرناک نفتکش صافر را دریافته و تلاش‌هایشان را برای ایفای نقش محوری در مقابله و جلوگیری از وقوع خطرات فاجعه‌بار احتمالی نفتکش صافر متحد سازند.

او همچنین خواستار اتخاذ موضعی مشترک و قاطعی از سوی کشورهای حوزه دریای سرخ در برابر این تهدید علیه محیط زیست و اقتصاد شده که امنیت ملی آن کشورها و به ویژه کشورهای منطقه و به طور عام کشورهای جهان را در معرض خطر قرار می‌دهد.

الاریانی در این رابطه از جامعه بین‌المللی خواست تا این مواضع را به صورت گام‌هایی عملی درآورده و فشارها علیه شبه‌نظامیان حوثی برای متوقف کردن خطرهای زیست‌ محیطی، اقتصادی و انسانی مرتبط با هر گونه انفجار و یا نشتی احتمالی از این نفتکش را افزایش داده و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی را حفظ کنند.

الاریانی از موج محکومیت‌های بین‌المللی علیه بازی درآوردن و طفره رفتن‌های شبه‌نظامیان حوثی در ارتباط با نفتکش صافر و اتخاذ آن مسئله به عنوان ابرازی برای باج خواهی و چانه‌زنی، استقبال کرد.

الاریانی گفت که شبه‌نظامیان کودتاگر حوثی همچنان به ادامه محکومیت‌های بین‌المللی که خواستار پایبندی آنها به تعهداتشان و پیشگیری از هر هگونه خطرهای نشت یا انفجار احتمالی نفتکش صافر است، پشت می‌کنند.

او همچنین گفت که خطرات احتمالی نفتکش صافر به فاجعه‌های زیست محیطی، اقتصادی و انسانی به دهها مرتبه بزرگتر از انفجار بیروت منجر خواهد شد.

او همچنین گفت که بی‌اعتنایی گروه شبه‌نظامی حوثی به فراخوان‌های بین‌المللی به ویژه مربوط به نفتکش صافر نشان از بازی این گروه با آتش و بی‌توجهی آنها به منافع ملی و جان یمنی‌ها و تلاش این گروه برای ضربه زدن به امنیت و ثبات در یمن، منطقه‌ و جهان است.

شایان ذکر است که علی محسن الاحمر معاون رئیس جمهوری یمن در دیدار با مارتن گریفتس فرستاده سازمان ملل به یمن تاکید کرد که ادامه کارشکنی حوثی‌ها درباره نفتکش صافر تهدید و خطری جدی را علیه منطقه و جهان باعث شده است.

محسن الاحمر چهارشنبه گفت که ادامه طفره رفتن‌ها و چانه‌زنی‌های حوثی‌ها و ممانعت آنها از دست‌رسی تیم متخصص در ارزیابی نفتکش صافر سبک شمردن همه تلاش‌های بین‌المللی از سوی این گروه به شمار می‌رود.