۱۳۹۹ شهریور ۴, سه‌شنبه

اعلام حمایت سفارت آمریکا از حق برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز در لیبی


در حالی که تظاهرات مردمی در طرابلس پایتخت لیبی برای دومین روز متوالی در اعتراض به نابسامانی‌ها، اوضاع معیشتی و فساد در این کشور ادامه دارد، ریچارد نورلاند سفیر ایالات متحده آمریکا در طرابلس دوشنبه 24 اوت 2020 ضمن دعوت از رهبران لیبی برای فعال‌‌کردن فرخوان‌های آتش‌بس در این کشور بر حمایت آمریکا از حق معترضان در برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز تاکید کرد.

سفارت ایالات متحده آمریکا در شبکه اجتماعی فیسبوک از نورلاند نقل کرد که گفته «بیانیه‌های فایز السراج رئیس شورای ریاست دولت الوفاق و عقیله صالح رئیس مجلس نمایندگان لیبی تحولی مثبت است».

دولت الوفاق و پارلمان لیبی هفته گذشته در دو بیانیه جداگانه اعلام آتش‌بس کرده و خواستار تشکیل شورای ریاستی جدیدی پس از آغاز مجدد گفتگوها به سرپرستی سازمان ملل متحد شدند.

سرلشکر احمد المسماری سخنگوی ارتش ملی لیبی یکشنبه اما با اشاره به رصد حرکت کشتی‌های جنگی ترکیه به سوی شهر سرت و احتمال وقوع جنگ در هر لحظه در این منطقه، گفت که طرح پیشنهادی فایز السراج رئیس شورای ریاست دولت الوفاق لیبی برای اعلام آتش‌بس در پایتخت کشوری دیگر نوشته شده است و تنها هدف از آن تبلیغات رسانه‌ای و گمراه کردن افکار عمومی است.

این در حالی است که نمایندگی سازمان ملل متحد خواستار آغاز تحقیقاتی فوری درباره استفاده مفرط از نیرو توسط افرادی از نیروهای امنیتی طرفدار دولت الوفاق ملی علیه معترضان در تظاهرات روز گذشته در طرابلس شد.

نمایندگی سازمان ملل نیز تجمع مسالمت‌آمیز، اعتراض و آزادی بیان را از جمله حقوق اساسی منشور حقوق بشر دانست.

این نمایندگی همچنین توضیح داد که «انگیزه برگزاری این تظاهرات احساس سرخوردگی و ناامیدی از ادامه اوضاع بد معیشتی و قطعی برق، آب و نبود خدمات در تمامی مناطق کشور است».

نمایندگی سازمان ملل در لیبی نیز تاکید کرد که « وقت آن شده که رهبران لیبی گفت‌وگوهای سیاسی را آنچنان که هفته گذشته اعلام شده بود، آغاز کنند».