۱۳۹۹ اردیبهشت ۳, چهارشنبه

وزیر خارجه آمریکا: رژیم ایران باید در مورد پرتاب موشک ماهواره‌‌بر پاسخگو نگه داشته شود


مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، در واکنش به پرتاب یک موشک ماهواره‌‌بر توسط رژیم ایران، خواستار پاسخگو نگه داشتن جمهوری اسلامی به خاطر این اقدام شد.
وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه سوم اردیبهشت در یک کنفرانس خبری گفت: «به نظر ما این اقدام ایران ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است و [جمهوری اسلامی] باید در این مورد پاسخگو نگه داشته شود.»
آقای پمپئو گفت: «ایرانیان بارها گفته‌اند این نوع پرتاب‌ها از فعالیت‌های نظامی جدا است و می‌گفتند این‌ها کار نهادهای صرفا اقتصادی است. ولی پرتاب اخیر تاکیدی بود بر آن‌چه ما همواره در ایالات متحده گفته‌ایم: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، که در فهرست گروه‌های تروریستی است، موشک را امروز پرتاب کرد.»
مایک پمپئو افزود: «من صحبت در مورد جزئیات را به وزارت دفاع واگذار می‌کنم. ولی وقتی در مورد قطعنامه‌ ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل صحبت می‌کنیم به نظرم همه کشورها وظیفه دارند به سازمان ملل رفته و ارزیابی کنند که پرتاب این موشک در نقض چارچوب آن قطعنامه بوده است یا نه. به نظرم ناقض است، و ایران باید برای کاری که کرده، پاسخگو نگه داشته شود. آن‌ها اجازه داده‌اند یک نهاد نظامی که آمریکا در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده ماهواره‌ای را به فضا پرتاب کند.