۱۳۹۹ اردیبهشت ۹, سه‌شنبه

اجرای حکم اعدام چهارمین شهروند کُرد هم‌زمان با پنجمین روز ماه رمضان


با اجرای حکم اعدام یک شهروند کُرد شمار شهروندان کُردی کە طی روزهای اول ماه رمضان اعدام شدند بە 4 نفر رسید.
سازمان حقوق‌بشری «هەنگاو» روز سەشنبە 28 آوریل 2020، از اجرای حکم اعدام یک شهروند اهل دیواندرە از توابع استان کردستان با هویت «فایق شریفی» در زندان مرکزی سنندج خبر داد.

فایق شریفی اهل روستای «تازە‌آباد قدیم» از بخش «سارال» شهرستان دیواندرە بودە و از سال 2015 بە اتهام «قتل عمد» بازداشت و بە اعدام محکوم شدە بود.

با استناد بە آمار این ارگان حقوق‌بشر کُردی، از آغاز ماه رمضان تا به امروز حکم اعدام چهار شهروند کُرد در زندان‌های ارومیە و سنندج به اجرا در آمده است.

سە شهروند دیگر نیز بە نام های «زرار پیغامی»، «یاسر رسولی» و «کیوان اللە مرادی» نیز همگی بە اتهام قتل عمد بە اعدام محکوم شدە بودند.

شبکه حقوق بشر کردستان نیز در گزارشی نوشت «با احتساب اعدام این سه زندانی در طی هشت روز 10 زندانی متهم به «قتل عمد» در زندان‌های ارومیه، سقز، سنندج و دیزل آباد کرمانشاه اعدام شده‌اند.»

پگاه بنی‌هاشمی حقوقدان و فعال حقوق بشر در مورد دلایل سرعت گرفتن روند اجرای مجازات اعدام در کردستان بر این باور است که این جریان محصول «هراس قوه قضاییه از مواجه شدن با افکار عمومی» است و در همین رابطه گفت که «حکومت برای ایجاد رعب و وحشت در مناطق کُردنشین و به‌ دنبال شورش‌های صورت گرفته در زندان‌ها، اجرای پیاپی مجازات اعدام را در دستور کار قرار داده است.»

این اعتقاد هم وجود دارد که به دنبال اوج‌گیری جنگ میان نیروهای سپاه پاسداران و احزاب اپوزیسیون کرد از یک‌سو و احساس خطر نهادهای امنیتی از شکل‌گیری دو باره خیزش‌های مردمی به‌ دلیل تشدید فقر و محرومیت در ماه‌های پس از شیوع کرونا، بازداشت فعالان عرصه‌های مختلف در کردستان ایران و صدور احکام اعدام برای آنها و دیگر زندانیان، افزایش یافته است.

سازمان حقوق بشر ایران روز سه‌شنبه 31 مارس، در دوازدهمین گزارش سالانه خود درباره اعدام‌ها در ایران اعلام کرد که در سال 2019 دست‌کم 280 نفر از جمله چهار کودک و 15 زن در ایران اعدام شدند.

با وجود گسترش بحران کرونا در سراسر ایران، اجرای مجازات مرگ (اعدام)، همچنان در دستور کار قوه قضاییه قرار دارد.

به ‌نظر می‌رسد مقامات قضایی ایران به دنبال شیوع کرونا در زندان‌ها و ناتوانی مسئولان زندان از مدیریت این بحران، در صدد هستند تا بخشی از احکام اعدام صادر شده علیه زندانیان را هر چه سریع‌تر و تا پیش از شیوع ماه رمضان به اجرا درآورند.

درباره همین موضوع
نخست‌وزیر عراق: هرگونه فشار احزاب برای تضعیف دولت را نمی‌پذیرم
نخست‌وزیر عراق: هرگونه فشار احزاب برای تضعیف دولت را نمی‌پذیرم
14:55 GMT
درباره همین موضوع
ترکی الفیصل: با بن لادن دیدار داشتم؛ القاعده ساخته سعودی و آمریکا در افغانستان نبود
ترکی الفیصل: با بن لادن دیدار داشتم؛ القاعده ساخته سعودی و آمریکا در افغانستان نبود
14:13 GMT
ادامه
ترامپ درباره کیم: من از وضعیت او مطلعم اما الان صحبت نمی‌کنمترامپ درباره کیم: من از وضعیت او مطلعم اما الان صحبت ...06:51GMT
ترکی الفیصل: با بن لادن دیدار داشتم؛ القاعده ساخته سعودی و آمریکا در افغانستان نبودترکی الفیصل: با بن لادن دیدار داشتم؛ القاعده ساخته ...14:13GMT
اجرای حکم اعدام چهارمین شهروند کُرد هم‌زمان با پنجمین روز ماه رمضاناجرای حکم اعدام چهارمین شهروند کُرد هم‌زمان با ...14:00GMT
نخست‌وزیر عراق: هرگونه فشار احزاب برای تضعیف دولت را نمی‌پذیرمنخست‌وزیر عراق: هرگونه فشار احزاب برای تضعیف دولت را ...14:55GMT
سعودی پروژه ساخت انواع پهپاد‌های پیشرفته‌ را آغاز می‌کندسعودی پروژه ساخت انواع پهپاد‌های پیشرفته‌ را آغاز ...12:57GMT
تبلیغات