۱۳۹۹ اردیبهشت ۷, یکشنبه

شورای امنیت پس از مدتی سکوت وارد فاز مقابله با کرونا می‌شود


به دنبال هشدارهای مکرر سازمان جهانی بهداشت در باره خطر بیماری همه‌گیر کرونا و اینکه این بیماری ممکن است برای مدت بسیار طولانی باقی بماند و در حالی که شمار مبتلایان به ویروس کرونا در سراسر جهان به سه میلیون نفر رسید و تعداد جانباختگان از 200 هزار نفر فراتر رفت، اعضای شورای امنیت سازمان ملل روز شنبه 25 آوریل پس از مدتی سکوت بلاخره به جنب و جوش افتاده و در باره این بحران به مشورت پرداختند.

منابع شورای امنیت پس از گذشت بیش از یک ماه از اختلاف میان ایالات متحده ، چین و روسیه، تصمیم گرفت هفته آینده اولین پیش نویس قطعنامه در مورد بحران کووید 19 را ارائه و مورد بررسی قرار دهد.

تحرک شورای امنیت پس از انتقادها
این تلاش پس از انتقاد شدید گوترش از شورای امنیت سازمان به دلیل سکوت در برابر مسئله مبارزه با ویروس کرونا اتخاذ شده است.
دبیرکل سازمان ملل متحد روز 4 آوریل با انتقاد از سکوت شورای امنیت سازمان ملل متحد، اظهار داشت که این شورای مدتی طولانی است که هیچ قدمی در راستای مبارزه با بیماری همه گیر کووید-19 برنداشته است.

علی رغم بیان قویترین هشدارها در قبال تهدید امنیت و صلح جهانی از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون از سوی نوع جدید ویروس کرونا (کووید-19) اظهار داشت که این شورای مدتی طولانی است که هیچ قدمی در راستای مبارزه با این بیماری همه گیر برنداشته است.

گوترش با اشاره به اینکه بیماری همه گیر کرونا ویروس در همه کشورها عواقب ویرانگری را به همراه آورده است ، هزاران نفر جان خود را از دست داده اند ، بیمارستان ها قادر به ادامه فعالیت نیستند و کارکنان بهداشتی و درمان در زیر این بارسنگین طاقت خود را از دست داده اند در قبال 8 خطر شیوع این ویروس تصریح کرد: «ریزش اعتمادعمومی در قبال نهادهای دولتی، بی ثباتی و بحرانهای اقتصادی، خطر تأخیر در انتخابات، تنش های سیاسی و بروز بحران مشروعیت، تشدید خشونتها و افزایش درگیری، تهدیدات تروریستی، حملات تروریستی بیولوژیکی و نقض حقوق بشر از جمله خطراتی است که پاندمی ویروس کرونا برای جهان به همراه خواهد آورد».

گوترش گفته بود: «مداخله شورای امنیت برای جلوگیری از تهدید صلح و امنیت توسط این بیماری همه گیر اقدامی بسیار حساس است. در چنین اوقات پراضطرابی ، وحدت اعضا و نشان دادن سیگنالهای معطوف به راه حل موضوعی بسیار مهم است».

انتقاد برخی سفیران سازمان ملل از سکوت شورای امنیت
یکی از سفیران که خواست نام او فاش نشود، با ابراز نگرانی از سکوت شورای امنیت به عنوان بالاترین نهاد سازمان ملل متحد در قبال بدترین بحران جهانی پس از جنگ جهانی دوم، به خبرگزاری فرانسه گفت، گاندی رهبر فقید هند زمانی گفته بود:«تأخیر در رفع بحران ممکن است عملی خشونت‌آمیز تلقی شود».

پیشتر شورای امنیت اعلام کرد که پیش‌نویس قطعنامه‌ای‌ که توسط کشورهای فرانسه و تونس برای «تقویت هماهنگی» و «توقف اقدامات خصمانه» پیشنهاد شده بود را بررسی می‌کند اما به دلیل تشدید اختلافات میان بعضی کشورهای عضو دائمی این شورا به ویژه میان ایالات متحده، چین و روسیه از زمان شیوع همه‌گیری جهانی کرونا تاکنون این شورا نتوانست قطعنامه‌ای را در این خصوص صادر کند.

قرار است پیش‌نویس قطعنامه ارائه شده در چارچوب حمایت از تلاش‌های آنتونیو گوتیرش دبیرکل سازمان ملل متحد و در راستای تاکید او بر«ضرورت تقویت هماهنگی‌ها میان تمامی کشورها» برای مقابله با بحران شیوع همه‌گیر کرونا، مطرح و مورد قرار گیرد.

دبیرکل سازمان ملل متحد در 23 مارس 2020 فراخوانی را برای اعلام آتش‌بس جهانی به منظور دادن فرصت برای مبارزه‌ای بهتر علیه پاندمی کرونا، صادر کرد و در این راستا خواستار حمایت شورای امنیت شد.

منابع مطلع سازمال ملل از احتمال اجرای برخی تغییرات در متن پیشنویس قطعنامه پیشنهادی خبر دادند.