۱۳۹۹ اردیبهشت ۵, جمعه

آغاز محاکمه دو مامور اطلاعاتی اسد در آلمان

سایت رادیو آلمان(فارسی) ۴/۲/۹۹ : « رسیدگی به پرونده دو عامل امنیتی رژیم سوریه در دادگاه عالی شهر کوبلنتس شروع شد. این دو که عاملان شکنجه و سرکوب مخالفان هستند، به عنوان پناهنده وارد آلمان شده بودند. شناسایی آنها با کمک کنشگران سوری انجام گرفت.


پنجشنبه ۲۲ آوریل، محاکمه دو تن از همدستان رژیم اسد به نام های "انور. ر" و "ایاد. الف" در شهر کوبلنتس آلمان آغاز شد. این دو که در سال ۲۰۱۴ به عنوان پناهنده به آلمان گریخته اند، به سرکوب مردم، شکنجه و قتل مستقیم یا غیرمستقیم زندانیان متهم هستند.
دویچه وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید  انور. ر متهم ردیف اول این پرونده به ۵۸ فقره قتل متهم شده است. این سرهنگ ارتش سوریه، به طور اتفاقی از سوی یکی از زندانیان سیاسی سابق سوری، در پاساژی در برلین شناسایی شد. انور النبی که در آلمان در زمینه حقوق بشر فعالیت دارد، با کمک شاهدان دیگر از این افسر اطلاعاتی شکایت کرد.  شاکیان پرونده شهادت داده اند که "انور. ر" در زندان "الخطیب" در دمشق کار می کرد و از بهار ۲۰۱۱ تا پاییز ۲۰۱۲، عامل آزار و شکنجه دستکم ۴۰۰۰ زندانی با شوکر برقی، شلاق و کتک های بیرحمانه بود. گفته شده که حداقل ۵۸ زندانی بر اثر این شکنجه ها جان باخته اند.
به نوشته اشپیگل آنلاین، "ایاد. الف"، نفر دوم پرونده، رهبر یک گروه ویژه ضربت بوده و مسئولیت بازداشت و تحویل مخالفان اسد به شکنجه گران سازمان امنیت سوریه را بر عهده داشته است.  متهمان در فوریه ۲۰۱۸ دستگیر شدند.